Friday, November 8, 2019

MENSYUKURI NIKMAT MATA


Ketahuilah! Allah ﷻ menjadikan mata itu bagimu atas beberapa faedah. Antaranya:

1) Faedah yang paling besar dan yang paling dinanti-nanti oleh matamu itu adalah untuk melihat Allah ﷻ di akhirat:

وُجُوهࣱ یَوۡمَىِٕذࣲ نَّاضِرَةٌ ۝  إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةࣱ

Pada hari itu, wajah-wajah berseri-seri ۝  Melihat kepada Tuhannya. (Surah al-Qiyamah: 22-23)

2) Dengannya kamu beroleh ilmu pengetahuan:

وَٱللَّهُ أَخۡرَجَكُم مِّنۢ بُطُونِ أُمَّهَـٰتِكُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ شَیۡـࣰٔا وَجَعَلَ لَكُمُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَـٰرَ وَٱلۡأَفۡـِٔدَةَ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ

Dan Allah telah mengeluarkan kalian daripada perut-perut ibu-ibu kalian, kalian tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia menjadikan bagi kalian pendengaran, penglihatan-penglihatan dan hati-hati supaya kalian bersyukur. (Surah al-Nahl: 78)

3) Melihat perkara yang memberi manfaat kepada keimananmu. Antaranya:

  • Melihat asal penciptaan dirimu agar kamu menyedari kekerdilan diri lalu kamu tidak sanggup membantahi Allah ﷻ:

أَوَلَمۡ یَرَ ٱلۡإِنسَـٰنُ أَنَّا خَلَقۡنَـٰهُ مِن نُّطۡفَةࣲ فَإِذَا هُوَ خَصِیمࣱ مُّبِینࣱ

Dan tidakkah manusia itu melihat bahawa Kami telah menciptakannya daripada setitis air mani? Maka tiba-tiba dia menjadi pembantah yang nyata. (Surah Ya-Sin: 77)

  • Melihat akibat buruk yang menimpa umat terdahulu kerana mendustakan para Rasul lalu kamu meyakini kebenaran risalah yang dibawa oleh para Rasul:

قُلۡ سِیرُوا۟ فِی ٱلۡأَرۡضِ ثُمَّ ٱنظُرُوا۟ كَیۡفَ كَانَ عَـٰقِبَةُ ٱلۡمُكَذِّبِینَ

Katakanlah: "Berjalanlah kalian di bumi ini kemudian lihatlah kalian bagaimana akibat buruk orang-orang yang mendustakan. (Surah al-An'am: 11)

  • Melihat dan meneliti alam semesta yang sempurna ini serta aturannya sehingga akalmu akur bahawa semua ini mesti ada yang menciptakannya iaitulah Allah ﷻ:

وَلَقَدۡ جَعَلۡنَا فِی ٱلسَّمَاۤءِ بُرُوجࣰا وَزَیَّنَّـٰهَا لِلنَّـٰظِرِینَ

Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan gugusan bintang-bintang di langit dan kami telah hiasinya bagi orang-orang yang melihat. (Surah al-Hijr: 16)

یُقَلِّبُ ٱللَّهُ ٱلَّیۡلَ وَٱلنَّهَارَۚ إِنَّ فِی ذَ ٰ⁠لِكَ لَعِبۡرَةࣰ لِّأُو۟لِی ٱلۡأَبۡصَـٰرِ

Allah menjadikan malam dan siang silih berganti, sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar sebagai pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai penglihatan-penglihatan. (Surah al-Nur: 44)

إِنَّ فِی خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَـٰفِ ٱلَّیۡلِ وَٱلنَّهَارِ لَـَٔایَـٰتࣲ لِّأُو۟لِی ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

Sesungguhnya pada ciptaan langit-langit dan bumi serta silih ganti malam dan siang itu benar-benar sebagai tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal. (Surah Ali 'Imran: 190)


  • Melihat bagaimana Allah ﷻ menghidupkan bumi yang telah mati lalu kamu yakin bahawa Dia juga mampu menghidupkan semula orang yang telah mati di hari akhirat kelak:

فَٱنظُرۡ إِلَىٰۤ ءَاثَـٰرِ رَحۡمَتِ ٱللَّهِ كَیۡفَ یُحۡیِ ٱلۡأَرۡضَ بَعۡدَ مَوۡتِهَاۤۚ إِنَّ ذَ ٰ⁠لِكَ لَمُحۡیِ ٱلۡمَوۡتَىٰۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَیۡءࣲ قَدِیرࣱ

Maka lihatlah kamu kepada kesan-kesan rahmat Allah, bagaimana Dia menghidupkan bumi setelah ianya mati, sesungguhnya demikian itu pastilah dia menghidupkan orang yang mati, sedang Dia Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Surah al-Rum: 50)

  • Melihat sebahagian manusia diberikan oleh Allah ﷻ kelebihan di dunia dan sebahagian mereka di akhirat, lalu kamu tidak iri dengan kelebihan di dunia ini dan mengejar kelebihan di akhirat:

ٱنظُرۡ كَیۡفَ فَضَّلۡنَا بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲۚ وَلَلۡـَٔاخِرَةُ أَكۡبَرُ دَرَجَـٰتࣲ وَأَكۡبَرُ تَفۡضِیلࣰا

Lihatlah kamu bagaimana Kami melebihkan sebahagian kamu ke atas sebahagian yang lain, dan pastinya akhirat itu lebih besar darjatnya dan lebih besar kelebihannya. (Surah al-Isra': 21)

4) Agar matamu menangis apabila dibacakan ayat-ayat Allah ﷻ, kerana itulah sifat orang-orang yang diberi petunjuk:

أُو۟لَـٰۤىِٕكَ ٱلَّذِینَ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِم مِّنَ ٱلنَّبِیِّـۧنَ مِن ذُرِّیَّةِ ءَادَمَ وَمِمَّنۡ حَمَلۡنَا مَعَ نُوحࣲ وَمِن ذُرِّیَّةِ إِبۡرَ ٰ⁠هِیمَ وَإِسۡرَ ٰ⁠ۤءِیلَ وَمِمَّنۡ هَدَیۡنَا وَٱجۡتَبَیۡنَاۤۚ إِذَا تُتۡلَىٰ عَلَیۡهِمۡ ءَایَـٰتُ ٱلرَّحۡمَـٰنِ خَرُّوا۟ سُجَّدࣰا وَبُكِیࣰّا

Mereka itulah orang-orang yang Allah telah berikan nikmat ke atas mereka dari kalangan para nabi dari zuriat Adam dan dari kalangan orang yang kami bawa bersama-sama Nuh, dan dari zuriat Ibrahim dan Israil, dan dari kalangan orang yang Kami telah berikan hidayah  dan telah Kami pilih, apabila dibacakan kepada mereka akan ayat-ayat Yang Maha Pemurah, mereka menyungkur dalam keadaan sujud dan menangis. (Surah Maryam: 58)

5) Dengannya kamu bersenang hati dapat melihat perkara-perkara yang baik daripada isteri dan zuriat-zuriatmu:

وَٱلَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ أَزۡوَ ٰ⁠جِنَا وَذُرِّیَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعۡیُنࣲ وَٱجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِینَ إِمَامًا

Dan orang-orang yang berkata: "Wahai Tuhan kami, kurniakanlah bagi kami penyejuk mata daripada isteri-isteri kami dan zuriat-zuriat kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa". (Surah al-Furqan: 74)

6) Dengannya kamu dapat mengetahui waktu-waktu yang disyariatkan dengannya ibadah yang tertentu seperti waktu solat dan puasa Ramadhan:

فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ ٱلشَّهۡرَ فَلۡیَصُمۡهُۖ

Maka sesiapa di antara kamu yang menyaksikan bulan itu (Ramadhan) maka hendaklah dia berpuasa padanya. (Surah al-Baqarah: 185)

7) Mempermudahkanmu untuk melihat kalimah-kalimah Tuhanmu di dalam al-Quran dan membaca perkara yang memberi manfaat kepadamu.

8) Mengubat rasa rindumu apabila dapat melihat wajah insan-insan yang kamu cintai.

9) Menyelamatkanmu dari tertimpa sesuatu yang berbahaya seperti berlanggaran, terjatuh dan terhantuk.

10) Sebagai perhiasan kepada kecantikan rupa parasmu.

Apa yang terhitung di atas itu hanyalah sekelumit daripada faedah-faedah mata yang dikurniakan Allah ﷻ.

Adapun keseluruhan faedah mata ini amatlah banyak, tidak terhitung dengan tinta-tinta pena yang menulis, sehingga apabila seseorang itu kehilangan nikmat matanya disebabkan buta, maka segala harta-hartanya akan sanggup dijualnya demi mendapatkan kembali penglihatannya yang telah hilang itu.

Fikirkanlah, bagaimana keadaanmu jika Allah ﷻ mengambil mata itu?

Tanpa mata, kamu tidak dapat melihat insan yang kamu sayang.

Tanpa mata, kamu tidak dapat melihat indahnya alam melainkan hanyalah dunia yang kelam.

Tanpa mata, kamu tidak dapat melihat susunan ayat-ayat Tuhan dalam al-Quran.

Tanpa mata, kamu terpaksa dipapah dan meraba-raba untuk berjalan.

Tanpa mata, kamu boleh terjerumus ke tempat yang merbahaya.

Tanpa mata, kamu boleh terpijak najis kotoran di mana-mana.

Tanpa mata, sukar untuk mengira dan membaca.

Tanpa mata, sebahagian besar nikmat kehidupan hidupmu akan hilang.

Adakah kamu sanggup menghadapi kesemua hal-hal itu dengan hati yang redha kepada ketetapan Tuhanmu?

Oleh yang demikian, ketahuilah wahai hamba Allah! Kamu wajib mensyukuri nikmat matamu itu:

قُلۡ هُوَ ٱلَّذِیۤ أَنشَأَكُمۡ وَجَعَلَ لَكُمُ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡأَبۡصَـٰرَ وَٱلۡأَفۡـِٔدَةَۚ قَلِیلࣰا مَّا تَشۡكُرُونَ

Katakanlah: "Dialah yang menciptakan kalian dan menjadikan bagi kalian pendengaran, penglihatan-penglihatan dan hati-hati, sedikit sekali apa yang kalian syukuri". (Surah al-Mulk: 23)

Dalam mensyukuri nikmat mata itu, hendaklah kamu melakukan beberapa perkara:

1) Menghasilkan amal-amal soleh dengannya seperti melihat apa yang dipandukan oleh Tuhanmu, antaranya seperti yang telah diberitahu di atas.

2) Ingatlah bahawa yang paling dinanti-nantikan oleh matamu itu adalah untuk melihat Allah ﷻ. Maka peliharalah ia dengan bersungguh-sungguh daripada melihat perkara yang haram dilihat:

قُل لِّلۡمُؤۡمِنِینَ یَغُضُّوا۟ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِمۡ وَیَحۡفَظُوا۟ فُرُوجَهُمۡۚ ذَ ٰ⁠لِكَ أَزۡكَىٰ لَهُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِیرُۢ بِمَا یَصۡنَعُونَ

Katakanlah kepada orang-orang lelaki yang beriman itu, hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pandangan-pandangan mereka dan memelihara kemaluan-kemaluan mereka, demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. (Surah al-Nur: 30)

وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَـٰتِ یَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِنَّ وَیَحۡفَظۡنَ فُرُوجَهُنَّ

Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman, hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pandangan-pandangan mereka dan hendaklah mereka memelihara kemaluan-kemaluan mereka. (Surah al-Nur: 31)

No comments:

Post a Comment