BAB: DALIL-DALIL SIFAT SOLAT RASULULLAH ﷺ





بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
  اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ وَعَلَی ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِينَ

Dalam entri ini, penulis akan membentangkan beberapa ayat al-Quran yang sebahagiannya secara umumnya merangkumi perbuatan, sebutan dan bacaan yang terkandung dalam solat.

Juga dimuatkan hadith-hadith Rasulullah ﷺ yang menerangkan praktikal solat secara lebih mendalam.

Sifat solat tersebut akan dibincangkan satu persatu pada entri-entri yang lain bersama pandangan para ulama'. In syaa Allah.

Semoga ianya menjadi manfaat untuk kita semua. Aamiin.

DALIL 1 - BAB: PERINTAH SOLAT SEPERTI NABI ﷺ


Allah  berfirman:

وَأَقِیمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَۚ وَمَا تُقَدِّمُوا۟ لِأَنفُسِكُم مِّنۡ خَیۡرࣲ تَجِدُوهُ عِندَ ٱللَّهِۗ إِنَّ ٱللَّهَ بِمَا تَعۡمَلُونَ بَصِیرࣱ


Maksudnya: Dan dirikanlah kalian akan sembahyang dan tunaikanlah kalian akan zakat dan apa jua yang kalian dahulukan dari kebaikan untuk diri kalian, tentulah kalian akan mendapatinya di sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat segala yang kalian kerjakan.


(Surah al-Baqarah: 110)


DALIL 2


Allah  berfirman:


 وَأَنزَلۡنَاۤ إِلَیۡكَ ٱلذِّكۡرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیۡهِمۡ وَلَعَلَّهُمۡ یَتَفَكَّرُونَ

Maksudnya: dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) al-Zikr (peringatan), supaya engkau menerangkan kepada manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka berfikir.


(Surah al-Nahl: 44)


DALIL 3

Allah ﷻ berfirman:

 وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُوا۟ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِیدُ ٱلۡعِقَابِ

Maksudnya: Dan apa jua yang dibawa oleh Rasul kepada kalian maka ambillah ia, dan apa jua yang dilarangnya kalian melakukannya maka patuhilah larangannya. Dan bertaqwalah kalian kepada Allah. Sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya.


(Surah al-Hashr: 7)


DALIL 4


Diriwayatkan daripada Malik bin Huwairith:

أَتَيْنَا إِلَى النَّبِيِّ ﷺ وَنَحْنُ شَبَبَةٌ مُتَقَارِبُونَ فَأَقَمْنَا عِنْدَهُ عِشْرِينَ يَوْمًا وَلَيْلَةً، وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ رَحِيمًا رَفِيقًا، فَلَمَّا ظَنَّ أَنَّا قَدِ اشْتَهَيْنَا أَهْلَنَا - أَوْ قَدِ اشْتَقْنَا - سَأَلْنَا عَمَّنْ تَرَكْنَا بَعْدَنَا، فَأَخْبَرْنَاهُ، قَالَ: ارْجِعُوا إِلَى أَهْلِيكُمْ، فَأَقِيمُوا فِيهِمْ وَعَلِّمُوهُمْ، وَمُرُوهُمْ - وَذَكَرَ أَشْيَاءَ أَحْفَظُهَا أَوْ لَا أَحْفَظُهَا - وَصَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي، فَإِذَا حَضَرَتِ الصَّلَاةُ فَلْيُؤَذِّنْ لَكُمْ أَحَدُكُمْ وَلْيَؤُمَّكُمْ أَكْبَرُكُمْ

Maksudnya: Kami datang kepada Nabi ﷺ dan (ketika itu) kami muda-muda hampir sebaya maka kami tinggal di sisinya 20 hari dan malam, dan Rasulullah ﷺ pengasih dan lemah lembut, maka ketika Baginda menyangka kami sangat menginginkan keluarga kami - atau kami merindukan - Baginda bertanya kami mengenai orang yang kami telah tinggalkan, maka kami mengkhabarkan Baginda, Baginda bersabda: Pulanglah kepada keluarga kalian, lalu dirikanlah (solat) di kalangan mereka dan ajarkanlah mereka serta perintahkanlah mereka - dan Baginda menyebutkan perkara-perkara yang aku mengingatinya atau aku tidak mengingatinya - dan solatlah kalian sepertimana kalian melihat aku solat, maka apabila masuk (waktu) solat maka hendaklah salah seorang daripada kalian azan kepada kalian dan hendaklah yang paling tua di antara kalian mengimami kalian.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[7]

DALIL 5 - BAB: TAKBIRATUL IHRAM

Allahﷻ berfirman:


وَقُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِی لَمۡ یَتَّخِذۡ وَلَدࣰا وَلَمۡ یَكُن لَّهُۥ شَرِیكࣱ فِی ٱلۡمُلۡكِ وَلَمۡ یَكُن لَّهُۥ وَلِیࣱّ مِّنَ ٱلذُّلِّۖ وَكَبِّرۡهُ تَكۡبِیرَۢا


Maksudnya: Dan katakanlah: "Segala puji tertentu bagi Allah yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagiNya sekutu dalam kerajaan, dan tiada bagiNya penolong disebabkan sesuatu kelemahanNya; dan hendaklah engkau membesarkanNya dengan bersungguh-sungguh!"


(Surah Al-Isra': 111)


DALIL 6

Diriwayatkan daripada 'Abd Allah ibn 'Umar:

رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى يَكُونَا حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ، وَكَانَ يَفْعَلُ ذَلِكَ حِينَ يُكَبِّرُ لِلرُّكُوعِ وَيَفْعَلُ ذَلِكَ إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّكُوعِ وَيَقُولُ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، وَلَا يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي السُّجُودِ


Maksudnya: Aku melihat Rasulullah ﷺ apabila Baginda berdiri dalam solat Baginda mengangkat kedua tangannya sehingga ianya bertentangan kedua bahunya, dan Baginda melakukan hal itu ketika takbir untuk ruku' dan Baginda melakukan hal itu apabila Baginda mengangkat kepalanya dari ruku' dan berkata: Allah Maha Mendengar sesiapa yang memujiNya, dan Baginda tidak melakukan hal itu dalam sujud.


(Hadith Riwayat al-Bukhari)[35]

DALIL 7

Diriwayatkan daripada Malik ibn Huwairith:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ كَانَ إِذَا كَبَّرَ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا أُذُنَيْهِ، وَإِذَا رَكَعَ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا أُذُنَيْهِ،وَإِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّكُوعِ، فَقَالَ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، فَعَلَ مِثْلَ ذَلِكَ

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah ﷺ apabila Baginda bertakbir Baginda mengangkat kedua tangannya sehingga bertentangan dengan keduanya kedua telinganya, dan apabila Baginda ruku' Baginda mengangkat kedua tangannya sehingga bertentangan dengan keduanya kedua telinganya, dan apabila Baginda mengangkat kepalanya daripada ruku' maka Baginda berkata: Allah Maha Mendengar sesiapa yang memujiNya, Baginda melakukan seperti demikian itu.

(Hadith Riwayat Muslim)[9]

DALIL 8 - BAB: MELETAKKAN TANGAN

Diriwayatkan daripada Wa'il bin Hujr:

عَنْ وَائِلِ بْنِ حُجْرٍ، أَنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ ﷺ رَفَعَ يَدَيْهِ حِينَ دَخَلَ فِي الصَّلَاةِ، كَبَّرَ (وَصَفَ هَمَّامٌ حِيَالَ أُذُنَيْهِ) ثُمَّ الْتَحَفَ بِثَوْبِهِ. ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى. فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ يَرْكَعَ أَخْرَجَ يَدَيْهِ مِنَ الثَّوْبِ. ثُمَّ رَفَعَهُمَا. ثُمَّ كَبَّرَ فَرَكَعَ. فَلَمَّا قَالَ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، رَفَعَ يَدَيْهِ. فَلَمَّا سَجَدَ، سَجَدَ بَيْنَ كَفَّيْهِ

Maksudnya: Daripada Wa'il bin Hujr, sesungguhnya dia telah melihat Nabi ﷺ mengangkat kedua tangannya ketika Baginda memasuki solat, Baginda bertakbir (Hammam menyifatkan ke arah telinganya) kemudian Baginda menutup dengan bajunya. Kemudian Baginda meletakkan tangannya yang kanan atas yang kiri. Maka ketika Baginda hendak ruku' Baginda mengeluarkan kedua tangannya daripada baju. Kemudian Baginda mengangkat keduanya. Kemudian Baginda takbir lalu ruku'. Maka ketika Baginda menyebut: Allah Maha Mendengar sesiapa yang memujinya, Baginda mengangkat kedua tangannya. Maka ketika sujud, Baginda sujud antara kedua tapak tangannya.

(Hadith Riwayat Muslim)[10]

DALIL 9

Diriwayatkan daripada Sahl bin Sa'd:

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: كَانَ النَّاسُ يُؤْمَرُونَ أَنْ يَضَعَ الرَّجُلُ الْيَدَ الْيُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الْيُسْرَى فِي الصَّلَاةِ. قَالَ أَبُو حَازِمٍ: لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا يَنْمِي ذَلِكَ إِلَى النَّبِيِّ ﷺ. قَالَ إِسْمَاعِيلُ: يُنْمَى ذَلِكَ، وَلَمْ يَقُلْ يَنْمِي

Maksudnya: Daripada Sahl bin Sa'd dia berkata: Manusia diperintahkan agar seseorang meletakkan tangan kanan atas lengannya yang kiri dalam solat. Abu Hazim berkata: Aku tidak mengetahuinya kecuali demikian itu dinisbahkan kepada Nabi ﷺ. Berkata Isma'il: Dinisbahkan sedemikian, dan dia tidak mengatakan dinisbahkan.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[11]

DALIL 10 - BAB: DOA DAN BACAAN IFTITAH/ISTIFTAH

Allah ﷻ berfirman:


وَٱسۡتَعِینُوا۟ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ وَإِنَّهَا لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى ٱلۡخَـٰشِعِینَ

Maksudnya: Dan mintalah kalian akan pertolongan dengan sabar dan solat, dan sesungguhnya ianya (solat) itu benar-benar berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.

(Surah al-Baqarah: 45)

DALIL 11


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah:

قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ يَسْكُتُ بَينَ التَّكْبِيرِ وَبَيْنَ الْقِرَاءَةِ إِسْكَاتَةً - قَالَ: أَحْسِبُهُ قَالَ: هُنَيَّةً- فَقُلْتُ: بِأَبِي وأُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِسْكَاتُكَ بَيْنَ التَّكْبِيرِ والْقِرَاءَةِ مَا تَقُولُ؟ قَالَ أَقُولُ: اللَّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنِي وَبَيْنَ خَطَايَايَ كَمَا بَاعَدْتَ بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، اللَّهُمَّ نَقِّنِي مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الْأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ، اللَّهُمَّ اغْسِلْ خَطَايَايَ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ

Maksudnya: Berkata (Abu Hurairah): Rasulullah ﷺ diam seketika antara takbir dan antara bacaan - Dia (Riwayat 'Abd al-Wahid bin Ziyad secara zhan) berkata: Aku sangka dia (Abu Hurairah) berkata: (Dengan lafaz:) هُنَيَّةً - Maka aku (Abu Hurairah) berkata: Demi bapaku dan ibuku wahai Rasulullah, apa yang engkau sebut ketika diammu antara takbir dan bacaan? Baginda bersabda: Aku berkata: Wahai Allah jauhkanlah antaraku dan antara kesalahan-kesalahanku sepertimana Engkau telah jauhkan antara timur dan barat, wahai Allah bersihkanlah aku daripada kesalahan-kesalahan sepertimana telah dibersihkan pakaian putih daripada kotoran, wahai Allah basuhlah kesalahan-kesalahanku dengan air, salji dan ais.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[3]

DALIL 12

Diriwayatkan daripada 'Ali ibn Abi Thalib:

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ، أَنَّهُ كَانَ إِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ قَالَ: (وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ. إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ، اللَّهُمَّ أَنْتَ الْمَلِكُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، أَنْتَ رَبِّي وَأَنَا عَبْدُكَ. ظَلَمْتُ نَفْسِي وَاعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي ذُنُوبِي جَمِيعًا. إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ، وَاهْدِنِي لِأَحْسَنِ الْأَخْلَاقِ. لَا يَهْدِي لِأَحْسَنِهَا إِلَّا أَنْتَ. وَاصْرِفْ عَنِّي سَيِّئَهَا. لَا يَصْرِفُ عَنِّي سَيِّئَهَا إِلَّا أَنْتَ، لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ وَالْخَيْرُ كُلُّهُ فِي يَدَيْكَ ، وَالشَّرُّ لَيْسَ إِلَيْكَ ، أَنَا بِكَ وَإِلَيْكَ ، تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ ، أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ، وإذَا رَكَعَ، قالَ: اللَّهُمَّ لَكَ رَكَعْتُ، وَبِكَ آمَنْتُ، وَلَكَ أَسْلَمْتُ، خَشَعَ لَكَ سَمْعِي وَبَصَرِي وَمُخِّي وَعَظْمِي وَعَصَبِي)، وإذَا رَفَعَ، قالَ: (اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ مِلْءَ السَّمَاوَاتِ وَمِلْءَ الْأَرْضِ وَمِلْءَ مَا بَيْنَهُمَا وَمِلْءَ مَا شِئْتَ مِنْ شَيْءٍ بَعْدُ)، وَإِذَا سَجَدَ، قالَ: (اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ، وَبِكَ آمَنْتُ، وَلَكَ أَسْلَمْتُ، سَجَدَ وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَصَوَّرَهُ وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ، تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَالِقِينَ)، ثُمَّ يَكونُ مِن آخِرِ مَا يَقُولُ بَيْنَ التَّشَهُّدِ وَالتَّسْلِيمِ: (اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ وَمَا أَسْرَرْتُ وَما أَعْلَنْتُ وَما أَسْرَفْتُ، وَمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، أَنْتَ المُقَدِّمُ وَأَنْتَ المُؤَخِّرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ

Maksudnya: Daripada Rasulullah , sesungguhnya Baginda apabila berdiri untuk solat Baginda berkata: Aku menghadapkan wajahku kepada Yang Menciptakan langit-langit dan bumi dalam keadaan benar lurus, dan aku bukanlah daripada orang-orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah Tuhan seluruh alam, tiada sekutu bagiNya, dan dengan demikian aku diperintahkan dan aku daripada orang-orang Islam. Wahai Allah Engkaulah Raja tiada ilah melainkan Engkau, Engkau Tuhanku dan aku hambamu. Aku telah menzalimi diriku dan aku sedar akan dosaku maka ampunilah daku dosa-dosaku kesemuanya. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau, dan tunjukkanlah aku kepada sebaik-baik akhlak. Tidak ada yang menunjukkan kepada sebaik-baiknya kecuali Engkau. Dan palingkanlah dariku buruknya (akhlak), dan tiada yang memalingkan dariku buruknya (akhlak) kecuali Engkau, aku penuhi panggilanMu, membantuMu, dan kebaikan keseluruhannya di kedua tanganMu, dan kejahatan bukanlah kepadaMu, aku denganMu dan kepadaMu, Maha Berkah Engkau dan Maha Tinggi Engkau, aku mohon keampunanMu dan aku bertaubat kepadaMu, dan apabila ruku' Baginda berkata: Wahai Allah kepadaMu aku ruku', dan denganMu aku beriman, dan kepadaMu aku menyerahkan diri, tunduk kepadaMu pendengaranku, penglihatanku, otakku, tulangku, sarafku, dan apabila bangkit Baginda berkata: Wahai Allah Tuhan kami kepadaMu pujian memenuhi langit-langit dan memenuhi bumi dan memenuhi apa-apa di antara keduanya dan memenuhi apa-apa yang engkau kehendaki daripada sesuatu selepas itu, dan apabila sujud Baginda berkata: Wahai Allah kepadaMu aku bersujud, dan denganMu aku beriman, dan kepadaMu aku menyerahkan diri, wajahku sujud kepada Yang Menciptakannya dan Membentuknya, dan membelah pendengarannya dan penglihatannya, Maha Berkah Allah Sebaik-baik (Pencipta) di antara pencipta-pencipta. Kemudian daripada akhir apa yang Baginda katakan antara tasyahhud dan memberi salam: Wahai Allah ampunilah aku apa-apa yang telah aku lakukan dan apa-apa yang telah aku tangguhkan, dan apa-apa yang telah aku sembunyikan dan apa-apa yang telah aku nyatakan, dan apa-apa yang telah aku melampaui batas, dan apa-apa yang Engkau lebih mengetahui tentangnya daripadaku,  Engkaulah Yang Mendahulukan dan Engkaulah Yang Mengakhirkan, tiada ilah kecuali Engkau

(Hadith Riwayat Muslim)[4]

DALIL 13

Diriwayatkan dari Ibnu 'Umar:

عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: بَيْنَمَا نَحْنُ نُصَلِّي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ قَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ: اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا، وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنِ الْقَائِلُ كَذَا وَكَذَا؟ قَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ: أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: عَجِبْتُ لَهَا، فُتِحَتْ لَهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ، قَالَ ابْنُ عُمَرَ: فَمَا تَرَكْتُهُنَّ مُنْذُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ ذَلِكَ

Maksudnya: Daripada Ibnu 'Umar dia berkata: Ketika kami sedang solat bersama Rasulullah ﷺ tiba-tiba ada seorang lelaki dari satu kaum berkata: Allah Maha Besar Sebesar-besarnya, dan pujian kepada Allah sebanyak-banyaknya, dan Maha Suci Allah pada waktu pagi dan petang, maka Rasulullah  bersabda: Siapa yang berkata begini dan begitu? Berkata seorang lelaki dari satu kaum: Saya wahai Rasulullah, Baginda bersabda: Aku berasa takjub kepadanya (kalimah-kalimah itu), terbuka kepadanya (kalimah-kalimah itu) pintu-pintu langit, berkata Ibnu 'Umar: Maka aku tidak tinggalkannya sejak aku mendengar Rasulullah  bersabda demikian.

(Hadith Riwayat Muslim)[5]

DALIL 14 - BAB: BACAAN AL-FATIHAH

Allah ﷻ berfirman:


وَلَقَدۡ ءَاتَیۡنَـٰكَ سَبۡعࣰا مِّنَ ٱلۡمَثَانِی وَٱلۡقُرۡءَانَ ٱلۡعَظِیمَ


Maksudnya: Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu (wahai Muhammad) tujuh ayat yang diulang-ulang bacaannya dan Al-Quran yang agung.


(Surah Al-Hijr: 87)


DALIL 15


Diriwayatkan daripada Abu Sa'id bin al-Mu'alla:

عَنْ أَبِي سَعِيدِ بْنِ الْمُعَلَّى قَالَ: كُنْتُ أُصَلِّي فِي الْمَسْجِدِ، فَدَعَانِي رَسُولُ اللَّهِ ﷺ فَلَمْ أُجِبْهُ فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ أُصَلِّي فَقَالَ: أَلَمْ يَقُلِ اللَّهِ :(ٱسۡتَجِیبُوا۟ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمۡ) ثُمَّ قَالَ: لَأُعَلِّمَنَّكَ سُورَةً هِيَ أَعْظَمُ السُّوَرِ فِي الْقُرْآنِ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ مِنَ الْمَسْجِدِ. ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِي فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ يَخْرُجَ قُلْتُ لَهُ: أَلَمْ تَقُلْ لَأُعَلِّمَنَّكَ سُورَةً هِيَ أَعْظَمُ سُورَةٍ فِي الْقُرْآنِ؟ قَالَ: (ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِینَ) هِيَ السَّبْعُ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنُ الْعَظِيمُ الَّذِي أُوتِيتُهُ

Maksudnya: Daripada Abi Sa'id bin al-Mu'alla dia berkata: Sesungguhnya aku sedang solat di masjid, maka Rasulullah memanggilku lalu aku tidak menjawabnya. Maka aku berkata: Wahai Rasulullah sesungguhnya aku sedang solat. Maka Baginda bersabda: Bukankah Allah telah berfirman: Sahutlah kalian kepada Allah dan Rasul apabila Dia memanggil kalian. Kemudian Baginda berkata: Aku benar-benar akan mengajarkan kamu satu surah yang paling agung di antara surah-surah dalam al-Quran sebelum kamu keluar daripada masjid. Kemudian Baginda mengambil tanganku. Maka ketika Baginda hendak keluar aku berkata kepadanya: Bukankah engkau telah berkata aku benar-benar akan mengajarkanmu satu surah yang ianya seagung-agung surah dalam al-Quran? Baginda bersabda: (Pujian bagi Allah Tuhan seluruh alam) iaitu al-Sab'u al-Mathani (tujuh yang berulang-ulang) dan al-Quran yang Agung yang didatangkannya kepadaku.

(Hadith Riwayat Bukhari)[13]

DALIL 16


Diriwayatkan daripada 'Ubadah bin al-Somit:

عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ قَالَ: لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ

Maksudnya: Daripada 'Ubadah bin al-Somat sesungguhnya Rasulullah ﷺ bersabda: Tiada solat bagi sesiapa yangbtidak membaca dengan Fatihah (Surah Pembuka) Kitab.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[12]

DALIL 17

Diriwayatkan daripada 'Aisyah:

كَانَ رَسُوُلُ اللَّهِ ﷺ يَسْتَفْتِحُ الصَّلَاةَ بِالتَّكْبِيرِ وَالْقِرَاءَةَ بِـ (الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ). وَكَانَ إِذَا رَكَعَ لَمْ يُشْخِصْ رَأْسَهُ وَلَمْ يُصَوِّبْهُ. وَلَكِنْ بَيْنَ ذَلِكَ. وَكَانَ إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّكُوعِ لَمْ يَسْجُدْ حَتَّى يَسْتَوِيَ قَائِمًا، وَكَانَ إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السَّجْدَةِ لَمْ يَسْجُدْ حَتَّى يَسْتَوِيَ جَالِسًا. وَكَانَ يَقُولُ، فِي كُلِّ رَكْعَتَيْنِ التّـحِيَّةَ، وَكَانَ يَفْرِشُ رِجْلَهُ الْيُسْرَى وَيـنْصِبُ رِجْلَهُ الْيُمْنَى، وَكَانَ يَنْهَى عَنْ عُقْبَةِ الشَّيْطَانِ. وَيَنْهَى أَنْ يَفْتَرِشَ الرَّجُلُ ذِرَاعَيْهِ افْتِرَاشَ السَّبُعِ، وَكَانَ يَخْتِمُ الصَّلَاةَ بِالتَّسْلِيمِ

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah ﷺ membuka solat dengan takbir, dan (membuka) bacaan dengan (Pujian bagi Allah Tuhan seluruh alam). Dan sesungguhnya apabila Baginda ruku' Baginda tidak mengangkat kepalanya dan tidak pula merendahkannya. Akan tetapi antara yang demikian itu. Dan sesungguhnya apabila Baginda mengangkat kepalanya daripada ruku' Baginda tidak sujud sehingga Baginda berdiri tegak, dan sesungguhnya apabila Baginda mengangkat kepalanya daripada sujud Baginda tidak sujud sehingga Baginda duduk tegak. Dan sesungguhnya Baginda berkata, dalam setiap dua rakaat akan tahiyyat, dan sesungguhnya Baginda menghamparkan kakinya yang kiri dan menegakkan kakinya yang kanan, dan sesungguhnya Baginda melarang daripada 'uqbah syaitan. Dan Baginda melarang seseorang menghamparkan kedua lengannya (seperti) hamparnya binatang buas, dan sesungguhnya Baginda menutup solat dengan salam.

(Hadith Riwayat Muslim)[6]

DALIL 18

Diriwayatkan daripada Anas:

أَنَّ النَّبِيَّ ﷺ وَأَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا كَانُوا يَفْتَتِحُونَ الصَّلَاةَ بِـ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Maksudnya: Sesungguhnya Nabi ﷺ, Abu Bakr dan 'Umar Radhiallahu 'Anhuma, mereka membuka solat dengan 'Pujian bagi Allah Tuhan sekalian alam.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[15]

DALIL 19

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik:

صَلَّيْتُ خَلْفَ النَّبِيِّ ﷺ وَأَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ، يَسْتَفْتِحُونَ بِـ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. لَا يَذْكُرُونَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فِي أَوَّلِ قِرَاءَةٍ وَلَا فِي آخِرِهَا

Maksudnya: Aku solat di belakang Nabi, Abu Bakr, 'Umar dan 'Uthman, mereka membuka (solat) dengan 'Pujian bagi Allah Tuhan seluruh alam'. Mereka tidak menyebut 'Dengan nama Allah, Maha Pemurah, Maha Penyayang' pada awal bacaan dan tidak pada akhirnya.

(Hadith Riwayat Muslim)[16]

DALIL 20

Diriwayatkan daripada Nu'aim al-Mujmir:

صَلَّيْتُ وَرَاءَ أَبِي هُرَيْرَةَ، فَقَرَأَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، ثُمَّ قَرَأَ بِأُمِّ الْقُرْءَانِ حَتَّى إِذَا بَلَغَ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّآلِّينَ فَقَالَ: آمِينَ. فَقَالَ النَّاسُ: آمِينَ. وَيَقُولُ كُلَّمَا سَجَدَ: اللَّهُ أَكْبَرُ، وَإِذَا قَامَ مِنَ الْجُلُوسِ فِي الْإِثْنَتَيْنِ قَالَ: اللَّهُ أَكْبَرُ، وَإِذَا سَلَّمَ قَالَ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنِّي لَأَشْبَهُكُمْ صَلَاةً بِرَسُولِ اللَّهِ ﷺ

Maksudnya: Aku telah solat di belakang Abu Hurairah, maka dia membaca 'Dengan nama Allah, Maha Pemurah, Maha Penyayang, kemudian dia membaca Umm al-Qur'an sehingga sampai 'Bukan orang-orang yang dimurkai ke atas mereka dan tidak orang-orang yang sesat' maka dia berkata: Aamiin. Maka manusia berkata: Aamiin. Dan dia berkata pada setiap kalu sujud: 'Allah Maha Besar', dan apabila dia bangkit daripada duduk dalam keduanya itu dia berkata: 'Allah Maha Besar', dan apabila dia memberi salam dia berkata: Demi yang diriku di tanganNya sesungguhnya aku benar-benar menyerupakan kepada kalian akan solat dengan Rasulullah ﷺ.

(Hadith Riwayat Nasa'i)[18]

Status hadith: Sanadnya Sahih. Sebahagian muhaddithin mensahihkannya, menghasankannya dan mendhaifkannya.

Hadith ini adalah untuk menerangkan hujah ulama' yang mengatakan membaca Basmalah dengan kuat. Akan dibincangkan dalam Bab Membaca al-Fatihah dengan lebih mendalam, in syaa Allah.

DALIL 21 - BAB: TAKMIN

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ قَالَ: إِذَا قَالَ الْإِمَامُ:  (غَیۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَیۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّاۤلِّینَ) فَقُولُوا آمِينَ فَمَنْ وَافَقَ قَوْلُهُ قَوْلَ الْمَلَائِكَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah ﷺ bersabda: Apabila imam berkata: (Bukan orang-orang yang dimurkai ke atas mereka dan bukan orang-orang yang sesat) Maka katalah kalian Aamiin. Maka sesiapa yang kata-katanya itu bersamaan dengan kata-kata para Malaikat diampunkan baginya apa-apa yang telah dilakukannya daripada dosanya.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[14]

DALIL 22 - BAB BACAAN SURAH SELEPAS AL-FATIHAH

Allah ﷻ berfirman:

 إِنَّ رَبَّكَ یَعۡلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدۡنَىٰ مِن ثُلُثَیِ ٱلَّیۡلِ وَنِصۡفَهُۥ وَثُلُثَهُۥ وَطَاۤىِٕفَةࣱ مِّنَ ٱلَّذِینَ مَعَكَۚ وَٱللَّهُ یُقَدِّرُ ٱلَّیۡلَ وَٱلنَّهَارَۚ عَلِمَ أَن لَّن تُحۡصُوهُ فَتَابَ عَلَیۡكُمۡۖ فَٱقۡرَءُوا۟ مَا تَیَسَّرَ مِنَ ٱلۡقُرۡءَانِۚ عَلِمَ أَن سَیَكُونُ مِنكُم مَّرۡضَىٰ وَءَاخَرُونَ یَضۡرِبُونَ فِی ٱلۡأَرۡضِ یَبۡتَغُونَ مِن فَضۡلِ ٱللَّهِ وَءَاخَرُونَ یُقَـٰتِلُونَ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِۖ فَٱقۡرَءُوا۟ مَا تَیَسَّرَ مِنۡهُۚ وَأَقِیمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَقۡرِضُوا۟ ٱللَّهَ قَرۡضًا حَسَنࣰاۚ وَمَا تُقَدِّمُوا۟ لِأَنفُسِكُم مِّنۡ خَیۡرࣲ تَجِدُوهُ عِندَ ٱللَّهِ هُوَ خَیۡرࣰا وَأَعۡظَمَ أَجۡرࣰاۚ وَٱسۡتَغۡفِرُوا۟ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورࣱ رَّحِیمُۢ

Maksudnya: Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) mengetahui bahawasanya engkau bangun (sembahyang Tahajjud) selama kurang dari dua pertiga malam, dan selama satu perduanya, dan selama satu pertiganya; dan (demikian juga dilakukan oleh) segolongan dari orang-orang yang bersama-samamu (kerana hendak menepati perintah yang terdahulu); padahal Allah jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang. Ia mengetahui bahawa kamu tidak sekali-kali akan dapat mengira dengan tepat kadar masa itu, lalu Ia menarik balik perintahNya yang terdahulu (dengan memberi kemudahan) kepada kamu; oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran (dalam sembahyang). Ia juga mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit; dan yang lainnya orang-orang yang musafir di muka bumi untuk mencari rezeki dari limpah kurnia Allah; dan yang lainnya lagi orang-orang yang berjuang pada jalan Allah (membela ugamaNya). Maka bacalah mana-mana yang sudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran; dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat; dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas). Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, -sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

(Surah al-Muzzammil: 20)

DALIL 23


Diriwayatkan daripada Abu Qatadah:


كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ يُصَلِّي بِنَا، فَيَقْرَأُ فِي الظُّهْرِ والْعَصْرِ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأُولَيَيْنِ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَسُورَتَيْنِ، وَيُسْمِعُنَا الْآيَةَ أَحْيَانًا، وَكَانَ يُطَوِّلُ الرَّكْعَةَ الْأُولَى مِنَ الظُّهْرِ، وَيُقَصِّرُ الثَّانِيَةَ، وَكَذَلِكَ فِي الصُّبْحِ

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah ﷺ solat bersama kami, maka ketika (Solat) Zohor dan Asar, Baginda membaca Fatihah al-Kitab dan dua surah dalam dua rakaat yang pertama, dan kadang kala Baginda memperdengarkan kepada kami ayat itu, dan sesungguhnya Baginda memanjangkan rakaat yang pertama (Solat) Zohor, dan memendekkan yang kedua, dan seperti itu juga ketika (Solat) Subuh.

(Hadith Riwayat Muslim)[17]

DALIL 24 - BAB: RUKU'

Allah ﷻ berfirman:


یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ ٱرۡكَعُوا۟ وَٱسۡجُدُوا۟ وَٱعۡبُدُوا۟ رَبَّكُمۡ وَٱفۡعَلُوا۟ ٱلۡخَیۡرَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ 


Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah, dan beribadatlah kepada Tuhan kalian, serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kalian berjaya.


(Surah al-Hajj: 77)


DALIL 25


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ إِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ يُكَبِّرُ حِينَ يَقُومُ ثُمَّ يُكَبِّرُ حِينَ يَرْكَعُ، ثُمَّ يَقُولُ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، حِينَ يَرْفَعُ صُلْبَهُ مِنَ الرَّكْعَةِ ثُمَّ يَقُولُ وَهُوَ قَائِمٌ: رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ - قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ صَالِحٍ عَنِ اللَّيْثِ : وَلَكَ الْحَمْدُ - ثُمَّ يُكَبِّرُ حِينَ يَهْوِي ثُمَّ يُكَبِّرُ حِينَ يَرْفَعُ رَأْسَهُ، ثُمَّ يُكَبِّرُ حِينَ يَسْجُدُ ثُمَّ يُكَبِّرُ حِينَ يَرْفَعُ رَأْسَهُ، ثُمَّ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي الصَّلَاةِ كُلِّهَا حَتَّى يَقْضِيهَا وَيُكَبِّرُ حِينَ يَقُومُ مِنَ الثِّنْتَيْنِ بَعْدَ الْجُلُوسِ

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah ﷺ apabila Baginda berdiri untuk solat, Baginda bertakbir ketika berdiri, kemudian Baginda bertakbir ketika ruku', kemudian Baginda menyebut: Allah Maha Mendengar sesiapa yang memujiNya ketika Baginda mengangkat tulang belakangnya daripada ruku' kemudian Baginda menyebut ketika Baginda berdiri: Tuhan kami kepadaMu pujian - Berkata 'Abd Allah ibn Salih daripada al-Laith: Dan kepadaMu pujian - Kemudian Baginda bertakbir ketika Baginda turun (sujud) kemudian Baginda bertakbir ketika Baginda mengangkat kepalanya, kemudian Baginda bertakbir ketika Baginda sujud kemudian Baginda bertakbir ketika Baginda mengangkat kepalanya, kemudian Baginda melakukan demikian itu dalam solat keseluruhannya sehingga Baginda menyempurnakannya (solat) dan Baginda bertakbir ketika bangkit daripada dua (rakaat yang pertama) selepas duduk (tasyahhud awal).

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[22]

DALIL 26 - BAB: I'TIDAL

Diriwayatkan daripada Ibnu 'Umar:

قَالَ: رَأَيْتُ النّبِيَّ ﷺ افْتَتَحَ التَّكْبِيرَ فِي الصَّلَاةِ، فَرَفَعَ يَدَيْهِ حِينَ يُكَبِّرُ حَتَّى يَجْعَلَهُمَا حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ، وَإِذَا كَبَّرَ لِلرُّكُوعِ فَعَلَ مِثْلَهُ، وَإِذَا قَالَ (سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ) فَعَلَ مِثْلَهُ وَقَالَ (رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ) وَلَا يَفْعَلُ ذَلِكَ حِينَ يَسْجُدُ وَلَا حِينَ يَرْفَعُ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ

Maksudnya: (Ibnu 'Umar) berkata: Aku telah melihat Nabi ﷺ membuka takbir dalam solatnya, maka Baginda mengangkat kedua tangannya ketika takbir sehingga Baginda menjadikan keduanya bertentangan dengan kedua bahunya, dan apabila Baginda bertakbir untuk ruku' Baginda melakukan sepertinya, dan apabila Baginda berkata (Allah Maha Mendengar sesiapa yang memujiNya) Baginda melakukan sepertinya dan Baginda berkata (Tuhan kami dan kepada Engkaulah pujian) dan Baginda tidak melakukan demikian itu ketika sujud dan tidak ketika Baginda mengangkat kepala dari sujud.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[8]

DALIL 27 - BAB: SUJUD

Allah ﷻ berfirman:

فَٱسۡجُدُوا۟ لِلَّهِ وَٱعۡبُدُوا۟ 

Maksudnya: Maka sujudlah dan sembahlah kalian kepada Allah

(Surah al-Najm: 62)

DALIL 28

Diriwayatkan daripada Ibnu 'Abbas:

قَالَ النَّبِيُّ ﷺ: أُمِرْتُ أَنْ أَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ أَعْظُمٍ: عَلَى الْجَبْهَةِ - وَأَشَارَ بِيَدِهِ عَلَى أَنْفِهِ - وَالْيَدَيْنِ وَالرُّكْبَتَيْنِ وَأَطْرَافِ الْقَدَمَيْنِ وَلَا نَكْفِتَ الثِّيَابَ وَالشَّعَرَ

Maksudnya: Bersabda Nabi ﷺ: Aku diperintahkan untuk sujud atas tujuh tulang: Atas dahi - Dan Baginda mengisyaratkan dengan tangannya ke atas hidungnya -, kedua tangan, kedua lutut dan hujung kedua kaki serta tidak menahan pakaian dan rambut.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[23]

DALIL 29

Diriwayatkan daripada 'Abd Allah ibn Malik:

 أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ كَانَ إِذَا سَجَدَ فَرَّجَ يَدَيْهِ عَنْ إِبْطَيْهِ حَتَّى إِنِّي لَأَرَى بَيَاضَ إبْطَيْهِ

Maksudnya: Sesungguhnya Nabi ﷺ apabila Baginda sujud Baginda menjauhkan kedua tangannya daripada kedua ketiaknya sehingga aku benar-benar melihat putih kedua ketiaknya.

(Hadith Riwayat Muslim)[24]

DALIL 30

Diriwayatkan daripada al-Bara':


عَنِ الْبَرَاءِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ: إِذَا سَجَدْتَ فَضَعْ كَفَّيْكَ وَارْفَعْ مِرْفَقَيْكَ


Maksudnya: Daripada al-Bara' dia berkata: Telah bersabda Rasulullah ﷺ: Apabila kamu sujud maka letakkanlah kedua telapak tanganmu dan angkatlah kedua sikumu.


(Hadith Riwayat Muslim)[25]


DALIL 31

Diriwayatkan daripada Anas:


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ: اعْتَدِلُوا فِي السُّجُودِ، وَلَا يَبْسُطْ أَحَدُكُمْ ذِرَاعَيْهِ انْبِسَاطَ الْكَلْبِ


Maksudnya: Rasulullah ﷺ Luruslah kalian dalam sujud, dan janganlah seseorang daripada kalian menghamparkan kedua lengannya (seperti) hamparan anjing.


(Hadith Riwayat Muslim)[26]

DALIL 32

Diriwayatkan daripada Ibnu 'Abbas:

قَالَ ﷺ: أَلَا وَإِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَقْرَأَ الْقُرْآنَ رَاكِعًا أَوْ سَاجِدًا، وَأَمَّا الرُّكُوعُ فَعَظِّمُوا فِيهِ الرَّبَّ عَزَّ وَجَلَّ. وَأَمَّا السُّجُودُ فَاجْتَهِدُوا فِي الدُّعَاءِ. فَقَمِنٌ أَنْ يُسْتَجَابَ لَكُمْ

Maksudnya: Bersabda ﷺ: Ketahuilah dan sesungguhnya aku dilarang untuk membaca al-Quran ketika dalam keadaan ruku' dan sujud, dan adapun ruku' maka agungkanlah kalian akan Tuhan 'Azza wa Jalla. Dan adapun sujud maka bersungguh-sungguhlah kalian dalam berdoa. Maka layak diperkenankannya bagi kalian.

(Hadith Riwayat Muslim)[19]

DALIL 33

Diriwayatkan daripada 'Aisyah:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ يُكْثِرُ أَنْ يَقُولَ فِي رُكُوعِهِ وَسُجُودِهِ: سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي. يَتَأَوَّلُ الْقُرآنَ

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah ﷺ memperbanyakkan menyebut dalam ruku'nya dan sujudnya: Maha Suci Engkau wahai Allah Tuhan Kami dan dengan Pujian kepadaMu, wahai Allah ampunilah kami. Baginda mentakwilkan al-Quran.

(Hadith Riwayat Muslim)[20]

DALIL 34

Diriwayatkan daripada Huzaifah:

صَلَّيْتُ مَعَ النَّبِيِّ ﷺ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَافْتَتَحَ الْبَقَرَةَ، فَقُلْتُ: يَرْكَعُ عِنْدَ الْمِائَةِ، ثُمَّ مَضَى، فَقُلْتُ: يُصَلِّي بِهَا فِي رَكْعَةٍ، فَمَضَى، فَقُلْتُ: يَرْكَعُ بِهَا، ثُمَّ افْتَتَحَ النِّسَاءَ، فَقَرَأَهَا، ثُمَّ افْتَتَحَ آلَ عِمْرَانَ فَقَرَأَهَا، يَقْرَأُ مُتَرَسِّلًا، إِذَا مَرَّ بِآيَةٍ فِيهَا تَسْبِيحٌ سَبَّحَ، وَإِذَا مَرَّ بِسُؤَالٍ سَأَلَ، وَإِذَا مَرَّ بِتَعَوُّذٍ تَعَوَّذَ، ثُمَّ رَكَعَ، فَجَعَلَ يَقُولُ: سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ، فَكَانَ رُكُوعُهُ نَحْوًا مِنْ قِيَامِهِ، ثُمَّ قَالَ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، ثُمَّ قَامَ طَوِيلا قَرِيبًا مِمَّا رَكَعَ، ثُمَّ سَجَدَ فَقَالَ: سُبْحَانَ رَبِّيَ الأَعْلَى، فَكَانَ سُجُودُهُ قَرِيبًا مِنْ قِيَامِهِ

قَالَ: وَفِي حَدِيثِ جَرِيرٍ الزٌّيَادَةِ، فَقَالَ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ

Maksudnya: Aku solat bersama Nabi ﷺ pada suatu malam, maka Baginda membuka (Surah) al-Baqarah, maka aku (Huzaifah) berkata: Baginda ruku' ketika (ayat ke) 100, kemudian Baginda melanjutkan, maka aku (Huzaifah) berkata: Baginda solat dengannya (al-Baqarah) dalam rakaat, maka Baginda selesai (membacanya), maka aku berkata: Baginda ruku' dengan (selesai membaca)nya, kemudian Baginda membuka (bacaan Surah) al-Nisa' maka Baginda membacanya, kemudian Baginda membuka (bacaan Surah) Ali 'Imran maka Baginda membacanya. Baginda membaca dalam keadaan perlahan-perlahan, apabila Baginda melalui ayat tasbih di dalamnya (maka) Baginda bertasbih, dan apabila Baginda melalui (ayat tentang) permohonan (maka) Baginda memohon, dan apabila Baginda melalui (ayat) ta'awwuz (maka) Baginda memohon perlindungan, kemudian Baginda ruku', lalu Baginda menyebut: Maha Suci Tuhanku yang Maha Agung. Maka sesungguhnya ruku'nya itu sama (panjang) berdirinya, kemudian Baginda menyebut: Allah Maha Mendengar sesiapa yang memujiNya. Kemudian Baginda berdiri lama hampir seperti ketika ruku', kemudian Baginda sujud lalu Baginda menyebut: Maha Suci Tuhanku yang Maha Tinggi, maka sesungguhnya sujudnya itu hampir sama (panjang) berdirinya.

Dan dalam hadith Jarir ada penambahan:  Maka Baginda menyebut: Allah Maha Mendengar sesiapa yang memujiNya, Tuhan kami kepada Engkaulah pujian.

(Hadith Riwayat Muslim)[21]

DALIL 35 - BAB: DUDUK ANTARA DUA SUJUD

Allah ﷻ berfirman:


وَمَن یَعۡمَلۡ سُوۤءًا أَوۡ یَظۡلِمۡ نَفۡسَهُۥ ثُمَّ یَسۡتَغۡفِرِ ٱللَّهَ یَجِدِ ٱللَّهَ غَفُورࣰا رَّحِیمࣰا


Maksudnya: Dan sesiapa yang melakukan sesuatu keburukan atau menzalimi dirinya kemudian dia memohon keampunan Allah (maka) dia mendapati Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang.


(Surat An-Nisa': 110)


DALIL 36


Diriwayatkan daripada Huzaifah:

وَكَانَ يَقْعُدُ فِيمَا بَيْنَ السَّجَدَتَيْنِ نَحْوًا مِنْ سُجُودِهِ، وَكَانَ يَقُولُ: رَبِّ اغْفِرْ لِي، رَبِّ اغْفِرْ لِي

Maksudnya: Dan sesungguhnya Baginda duduk antara dua sujud sama (panjang) seperti sujudnya, dan sesungguhnya Baginda menyebut: Tuhanku ampuni aku, Tuhanku ampuni aku.


(Hadith Riwayat Abu Daud, al-Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad)[27]

Status hadith: Sahih.

DALIL 37 - BAB: TOMAKNINAH

Allah ﷻ berfirman:


وَأۡمُرۡ أَهۡلَكَ بِٱلصَّلَوٰةِ وَٱصۡطَبِرۡ عَلَیۡهَاۖ لَا نَسۡـَٔلُكَ رِزۡقࣰاۖ نَّحۡنُ نَرۡزُقُكَۗ وَٱلۡعَـٰقِبَةُ لِلتَّقۡوَىٰ


Maksudnya: Dan perintahkanlah ahlimu untuk mengerjakan solat dan bersabarlah menunaikannya, Kami tidak meminta rezeki daripadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu, dan kesudahan (yang baik) bagi (orang-orang yang) taqwa.


(Surat Ta-Ha: 132)

DALIL 38


Diriwayatkan dari Abu Hurairah:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَدَخَلَ رَجُلٌ فَصَلَّی فَسَلَّمَ عَلَی النَّبِيِّ ﷺ فَرَدَّ٬ وَقَالَ : (اِرْجَعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ)، فَرَجَعَ فَصَلَّی كَمَا صَلَّی، ثُمَّ جَاءَ فَسَلَّمَ عَلَی النَّبِيِّ ﷺ فَقَالَ:(اِرْجَعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ) ثَلَاثََا، فَقَالَ: وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا أُحْسِنُ غَيْرَهُ! فَعَلِّمْنِي، فَقَالَ: إِذَا قُمْتَ إِلَی الصَّلَاةِ فَكَبِّرْ، ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنَ الْقُرْءَانِ، ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّی تَطْمَئِنَّ رَاكِعََا٬ ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّی تَعْتَدِلَ قَائِمََا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّی تَطْمَئِنَّ سَاجِدََا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّی تَطْمَئِنَّ جَالِسََا٬ وَافْعَلْ ذَٰلِكَ فِي صَلَاتِكَ كُلِّهَا

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah ﷺ masuk ke dalam masjid maka masuk seorang lelaki lalu dia bersolat, kemudian dia memberi salam kepada Nabi , lalu Baginda menjawab, dan Baginda bersabda: (Kembalilah dan tunaikanlah solat maka sesungguhnya  engkau tidak solat), maka dia kembali dan solat sepertimana dia solat tadi, kemudian dia datang lalu memberi salam kepada Nabi ﷺ maka Baginda bersabda: (Kembalilah dan tunaikanlah solat maka sesungguhnyaa engkau tidak solat) tiga kali, maka dia berkata: Demi yang membangkitkanmu dengan kebenaran, aku tidak dapat buat yang lebih baik dari itu! Maka ajarkanlah aku. Maka Baginda bersabda: Apabila kamu berdiri untuk solat maka bertakbirlah, kemudian bacalah apa-apa yang mudah bagimu daripada al-Quran, kemudian ruku'lah sehingga kamu tenang dalam keadaan ruku', kemudian bangkitlah sehingga kamu tegak dalam keadaan berdiri, kemudian sujudlah sehingga kamu tenang dalam keadaan sujud, kemudian bangkitlah sehingga kamu tenang dalam keadaan duduk, dan lakukanlah sedemikian dalam solat kamu keseluruhannya.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[1]

DALIL 39 - BAB: DUDUK TASYAHHUD AWAL DAN AKHIR

Diriwayatkan daripada Ibnu 'Umar:

أَنَّ النَّبِيَّ ﷺ، كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الصَّلَاةِ، وَضَعَ يَدَيْهِ عَلَى  رُكْبَتَيْهِ. وَرَفَعَ إِصْبَعَهُ الْيُمْنَى الَّتِي تَلِي الْإِبْهَامَ، فَدَعَا بِهَا. وَيَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى رُكْبَتِهِ، بَاسِطُهَا عَلَيْهَا

Maksudnya: Sesungguhnya Nabi ﷺ apabila Baginda duduk di dalam solat, Baginda meletakkan kedua tangannya di atas kedua lututnya. Dan Baginda mengangkat jarinya (pada tangan) yang kanan yang mengikuti ibu jari (jari telunjuk), maka Baginda berdoa dengannya. Dan tangannya yang kiri di atas lututnya, membentangkannya (telapak tangan) ke atasnya (lutut).

(Hadith Riwayat Muslim)[28]

DALIL 40


Diriwayatkan dari Abu Humaid al-Sa'idiy dia berkata:

أَنَا كُنْتُ أَحْفَظكُمْ لِصَلَاةِ رَسُولِ اللّهِ ﷺ، رَأَيْتُهُ إِذَا كَبَّرَ جَعَلَ يَدَيْهِ حِذَاءَ مَنْكِبَيْهِ، وَإِذَا رَكَعَ أَمْكَنَ يَدَيْهِ مِنْ رُكْبَتَيْهِ ثُمَّ هَصَرَ ظَهْرَهُ، فَإِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ اسْتَوَی حَتَّی يَعُودَ كُلُّ فَقَارِِ مَكَانَهُ، فَإِذَا سَجَدَ وَضَعَ يَدَيْهِ غَيْرَ مُفْتَرِشِِ وَلَا قَابِضِهِمَا وَاسْتَقْبَلَ بِأَطْرَافِ أَصَابِعَ رِجْلَيْهِ الْقِبْلَةَ، فَإِذَا جَلَسَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ جَلَسَ عَلَی رِجْلِهِ الْيُسْرَی وَنَصَبَ الْيُمْنَی، وَإِذَا جَلَسَ فِي الرَّكْعَةِ الْآخِرَةِ قَدَّمَ رِجْلَهُ الْيُسْرَی وَنَصَبَ الْأُخْرَی وَقَعَدَ عَلَی مَقْعَدَتِهِ 

Maksudnya: Sesungguhnya akulah yang paling mengingati daripada kalian mengenai solat Rasulullah , aku melihat Baginda apabila bertakbir Baginda menjadikan tangannya bertentangan dengan bahunya, dan apabila ruku' Baginda meletakkan kedua tangannya di kedua lututnya kemudian Baginda membongkokkan belakang badannya, maka apabila Baginda mengangkat kepalanya Baginda berdiri tegak sehingga seluruh tulang belakang kembali ke tempatnya, maka apabila Baginda sujud Baginda meletakkan kedua tangannya bukan menghamparkan dan tidak menggenggam dan hujung jari-jari kakinya menghadap kiblat, maka apabila Baginda duduk pada dua rakaat Baginda duduk di atas kakinya yang kiri dan mendirikan yang kanan, dan apabila Baginda duduk di rakaat yang terakhir Baginda mendepankan kakinya yang kiri dan  mendirikan yang kanan dan Baginda duduk di atas tempat duduknya.

(Hadith Riwayat al-Bukhari)[2]

DALIL 41

Diriwayatkan daripada Ibnu 'Umar:


كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الصَّلَاةِ وَضَعَ كَفَّهُ الْيُمْنَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُمْنَى. وَقَبَضَ أَصَابِعَهُ كُلَّهَا، وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ الَّتِي تَلِي الْإِبْهَامَ، وَوَضَعَ كَفَّهُ الْيُسْرَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُسْرَى


Maksudnya: Sesungguhnya apabila Baginda duduk dalam solat, Baginda meletakkan tangannya yang kanan di atas pehanya yang kanan. Dan Baginda menggenggam jari-jemarinya kesemuanya, dan Baginda mensyaratkan dengan jarinya yang mengikuti (bersebelahan) ibu jari (jari telunjuk), dan Baginda meletakkan tangannya yang kiri di atas pehanya yang kiri.


(Hadith Riwayat Muslim)[29]

DALIL 42 - BAB: BACAAN TASYAHHUD AWAL

شَهِدَ ٱللَّهُ أَنَّهُۥ لَاۤ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ وَٱلۡمَلَـٰۤىِٕكَةُ وَأُو۟لُوا۟ ٱلۡعِلۡمِ قَاۤىِٕمَۢا بِٱلۡقِسۡطِۚ لَاۤ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِیزُ ٱلۡحَكِیمُ


Maksudnya: Allah telah menyaksikan bahawa Dia tiada ilah melainkan Dia dan (begitu juga yang menyaksikan itu) para Malaikat serta orang-orang yang memiliki ilmu (Dia) yang berdiri dengan keadilan tiada ilah melainkan Dia yang Maha Agung dan Maha Bijaksana.


(Surah Ali 'Imran: 18)


DALIL 43


Allah ﷻ berfirman:


قُلۡ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلنَّاسُ إِنِّی رَسُولُ ٱللَّهِ إِلَیۡكُمۡ جَمِیعًا ٱلَّذِی لَهُۥ مُلۡكُ ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَٱلۡأَرۡضِۖ لَاۤ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ یُحۡیِۦ وَیُمِیتُۖ فَـَٔامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِ ٱلنَّبِیِّ ٱلۡأُمِّیِّ ٱلَّذِی یُؤۡمِنُ بِٱللَّهِ وَكَلِمَـٰتِهِۦ وَٱتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمۡ تَهۡتَدُونَ

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Rasul Allah kepada kamu semuanya, (Allah) yang milikNya kerajaan langit-langit dan bumi, tiada Tuhan  melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang Ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya; dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk".


(Surah al-A'raf: 158)


DALIL 44

Allah ﷻ berfirman:

مُّحَمَّدࣱ رَّسُولُ اللَّهِ


Maksudnya: Muhammad itu Utusan Allah.


(Surah al-Fath: 29)


DALIL 45

Diriwayatkan daripada 'Abd Allah bin Mas'ud:


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: الْتَفَتَ إِلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ﷺ فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ هُوَ السّلَامُ. فَإِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلِ: التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ، السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، فَإِنَّكُمْ إِذَا قُلْتُمُوهَا أَصَابَتْ كُلَّ عَبْدٍ لِلَّهِ صَالِحٍ فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ، أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ

Maksudnya: Daripada 'Abd Allah bin Mas'ud dia berkata: Rasulullah ﷺ berpaling kepada kami lalu bersabda: Sesungguhnya Allah itu al-Salam (Maha Sejahtera). Maka apabila seseorang dari kalian solat maka hendaklah dia menyebut: Penghormatan-penghormatan, solat-solat dan kebaikan-kebaikan adalah untuk Allah, sejahtera dan rahmat Allah serta keberkatan-keberkatanNya ke atasmu wahai Nabi, sejahtera ke atas kami dan ke atas hamba-hamba Allah yang soleh, maka sesungguhnya kalian apabila kalian membacanya (maka) ianya mengena kepada setiap hamba Allah yang soleh di langit dan bumi, aku bersaksi bahawa tiada ilah kecuali Allah dan aku bersaksi bahawi Muhammad itu hambaNya dan utusanNya.


(Hadith Riwayat Bukhari)[30]

DALIL 46 - BAB: BACAAN SELAWAT TASYAHHUD AKHIR


Allah ﷻ berfirman:


إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰۤىِٕكَتَهُۥ یُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِیِّۚ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ صَلُّوا۟ عَلَیۡهِ وَسَلِّمُوا۟ تَسۡلِیمًا


Maksudnya: Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat kepada Nabi (Muhammad), wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kalian kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan sebenar-benar salam.


(Surah al-Ahzab: 56)

DALIL 47


Diriwayatkan daripada Abu Mas'ud al-Ansori:


قَالَ: أَتَانَا رَسُولُ اللَّهِ ﷺ وَنَحْنُ فِي مَجْلِسِ سَعْدِ بْنِ عُبَادَةَ. فَقَالَ لَهُ بَشِيرُ بْنُ سَعْدٍ: أَمَرَنَا اللَّهُ تَعَالَى أَنْ نُصَلِّيَ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَكَيْفَ نُصَلِّي عَلَيْكَ؟ قَالَ: فَسَكَتَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ حَتَّى تَمَنَّيْنَا أَنَّهُ لَمْ يَسْأَلْهُ. ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ: قُولُوا: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى ءَالِ إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى ءَالِ إِبْرَاهِيمَ، فِي الْعَالَمِينَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. وَالسَّلَامُ كَمَا قَدْ عَلِمْتُمْ


Maksudnya: (Abu Mas'ud al-Ansori) berkata: Rasulullah ﷺ datang kepada kami dan (ketika itu) kami dalam majlis Sa'd bin 'Ubadah. Maka Basyir bin Sa'd berkata kepada Baginda: Allah Ta'ala telah memerintahkan kami untuk kami berselawat ke atasmu wahai Rasulullah, lalu bagaimana kami berselawat kepadamu? (Abu Mas'ud) Berkata: Maka Rasulullah ﷺ diam sehingga kami berharap bahawa dia (Sa'd) tidak menanyakannya. Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda: Sebutlah kalian: Wahai Allah, berselawatlah ke atas Muhammad dan ke atas keluarga Muhammad, sepertimana Engkau telah berselawat ke atas keluarga Ibrahim, dan berkatilah ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, sepertimana Engkau telah berkati ke atas keluarga Ibrahim, di keseluruhan alam, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji dan Maha Mulia. Dan (berilah) salam sepertimana yang telah kalian ketahui.

(Hadith Riwayat Muslim)[31]

DALIL 48 - BAB: TASLIM

Diriwayatkan daripada Sa'd:


عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كُنْتُ أَرَى رَسُولَ اللَّهِ ﷺ يُسَلِّمُ عَنْ يَمِينِهِ وَعَنْ يَسَارِهِ، حَتَّى أَرَى بَيَاضَ خَدِّهِ

Maksudnya: Daripada 'Amir bin Sa'd, daripada bapanya, dia berkata: Sesungguhnya aku melihat Rasulullah ﷺ memberi salam dari kanannya dan dari kirinya, sehingga aku melihat putih pipinya.


(Hadith Riwayat Muslim)[32]


DALIL 49


Diriwayatkan daripada Wa'il bin Hujr:


عَنْ وَائِلِ بْنِ حُجْرٍ قَالَ: صَلَّيْتُ مَعَ النَّبِيِّ ﷺ فَكَانَ يُسَلِّمُ عَنْ يَمِينِهِ: السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، وَعَنْ شِمَالِهِ: السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ


Maksudnya: Daripada Wa'il bin Hujr dia berkata: Aku telah solat bersama Nabi ﷺ maka sesungguhnya Baginda memberi salam dari kanannya: Sejahtera ke atas kalian beserta rahmat Allah dan keberkatan-keberkatanNya, dan daripada kiri: Sejahtera ke atas kalian beserta rahmat Allah
(Hadith Riwayat Abu Daud)[33]


Status: Sanadnya sahih.

DALIL 50


Diriwayatkan daripada 'Abd Allah bin Mas'ud:


أَنَّ النَّبِيَّ ﷺ كَانَ يُسَلِّمُ عَنْ يَمِينِهِ وَعَنْ شِمَالِهِ حَتَّى يُرَى بَيَاضُ خَدِّهِ: السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ


Maksudnya: Sesungguhnya Nabi ﷺ memberi salam dari kanannya dan dari kirinya sehingga kelihatan putih pipinya: Sejahtera ke atas kalian beserta rahmat Allah, sejahtera ke atas kalian beserta rahmat Allah.


(Hadith Riwayat Abu Daud)[34]





Rujukan:

1) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 183-184, no. Hadith: 757.


2) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 199, no. Hadith: 828.


3) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 181, no. Hadith: 744.


4) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 350, no. Hadith: 771. Bab: Doa dalam Solat Malam dan Mendirikannya. Kitab: Solat Orang yang Bermusafir dan Memendekkannya.


5) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 271, no. Hadith: 601, Bab: Apa yang Dikatakan antara Takbiratul Ihram dan Bacaan. Kitab: Masjid-Masjid dan Tempat-Tempat Solat.


6) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 226-227, no. Hadith: 498. Kitab: Solat. Bab: Apa yang Menghimpunkan Sifat Solat dan Apa yang Dibuka dengannya dan Ditutup dengannya. Dan Sifat Ruku' dan I'tidal daripadanya, dan Sujud dan I'tidal daripadanya. Dan Tasyahhud Selepas Setiap Dua Rakaat daripada Solat Empat Rakaat. Dan Sifat Duduk Antara Dua Sujud, dan pada Tasyahhud Awal.


7) Abu 'Abd Allah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, (Beirut: Dar Ibn Kathir, 2002), 159, no. Hadith: 631. Kitab: Azan. Bab: Azan bagi Orang-orang yang Bermusafir Apabila Mereka dalam Jemaah dan Iqamah.


8) Abu 'Abd Allah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, (Beirut: Dar Ibn Kathir, 2002), 182-183, no. Hadith: 738. Kitab: Azan. Bab: Sehingga Mana Baginda Mengangkat Tangannya? 


9) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 182, no. Hadith: 391. Kitab: Solat. Bab: Istihbab Mengangkat Kedua Tangan Bertentangan Kedua Bahu Bersama Takbiratul Ihram dan Ruku', dan Ketika Bangun dari Ruku', dan Sesungguhnya Baginda Tidak Melakukannya Ketika Baginda Bangun dari Sujud.


10) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 188-189, no. Hadith: 401. Kitab: Solat. Bab: Meletakkan Tangannya yang Kanan atas yang Kiri Selepas Takbiratul Ihram di Bawah Dadanya di Atas Pusatnya, dan Meletakkan Keduanya Ketika Sujud di atas Tanah Bertentangan dengan Kedua Bahunya.


11) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 180, no. Hadith: 740. Kitab: Azan. Bab: Meletakkan yang Kanan Atas yang Kiri Ketika Solat.


12) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 183, no. Hadith: 756. Kitab: Azan. Bab: Kewajipan Bacaan Bagi Imam dan Makmum dalam Solat-solat Kesemuanya Ketika Hadir dan Musafir dan Apa yang Dikuatkan Bacaan Padanya dan Apa yang Diperlahankan.


13) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 1091, no. Hadith: 4474. Kitab: Tafsir al-Quran. Bab: Apa yang Datang Tentang Fatihah al-Kitab. 


14) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 1091, no. Hadith: 4475. Kitab: Tafsir al-Quran. 

15) Abu 'Abd Allah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, (Beirut: Dar Ibn Kathir, 2002), 183, no. Hadith: 743. Kitab: Azan. Bab: Apa yang Baginda Katakan Selepas Takbir.


16) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 187, no. Hadith: 399. Kitab: Solat. Bab: Hujah Bagi Sesiapa yang Mengatakan Tidak Menguatkan dengan Basmalah.


17) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 210, no. Hadith: 451. Kitab: Solat. Bab: Bacaan Ketika Zohor dan Asar.


18) Jalaluddin al-Suyuthi, Syarh Sunan al-Nasa'i, tahqiq Maktab Tahqiq al-Turath al-Islami, jilid 1, (Beirut: Dar al-Ma'rifah), 371-372, no. Hadith: 904. Kitab: Iftitah. Bab: Bacaan 'Bismillahirrahmanirrahim'.


19) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 220-221, no. Hadith: 479. Kitab: Solat. Bab: Larangan daripada Membaca al-Quran Ketika Ruku' dan Sujud.

20) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 222, no. Hadith: 484. Kitab: Solat. Bab: Apa yang Disebut Ketika Ruku' dan Sujud.

21) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 351, no. Hadith: 772. Kitab: Solat Orang-Orang Musafir dan Mengqasarkannya. Bab: Istihbab Memanjangkan Bacaan dalam Solat Malam.

22) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 190, no. Hadith: 789. Kitab: Azan. Bab: Takbir Apabila Bangun dari Sujud.


23) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 196, no. Hadith: 812. Kitab: Azan. Bab: Sujud atas Hidung.

24) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 226, no. Hadith: 495. Kitab: Solat. Bab: Apa yang Menghimpunkan Sifat Solat dan Apa yang Dibuka dengannya dan Ditutup dengannya. Dan Sifat Ruku' dan Bangun daripadanya. Dan Sifat Sujud dan Bangun daripadanya. Dan Tasyahhud Selepas Setiap Dua Rakaat daripada Solat yang Empat Rakaat, dan Mengenai Tasyahhud Awal.


25) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 225-226, no. Hadith: 494. Kitab: Solat. Bab: I'tidal Ketika Sujud, dan Meletakkan Kedua Telapak Tangan ke Tanah, dan Mengangkat Kedua Siku dari Kedua Rusuk, dan Mengangkat Perut daripada Kedua Peha dalam Sujud.


26) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 225, no. Hadith: 493. Kitab: Solat. Bab: I'tidal Ketika Sujud, dan Meletakkan Kedua Telapak Tangan ke Tanah, dan Mengangkat Kedua Siku dari Kedua Rusuk, dan Mengangkat Perut daripada Kedua Peha dalam Sujud.


27) Abu Daud Sulaiman bin al-Asy'ats al-Azdi al-Sijistani, Sunan Abi Daud, tahqiq Syu'aib al-Arnauth, jilid 2, (Beirut: Dar al-Risalah al-'Ilmiyyah, 2009), 154, no. Hadith: 874. 


28) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 262, no. Hadith: 580. Kitab: Masjid-masjid dan Tempat-tempat Solat. Bab: Sifat Duduk di dalam Solat, dan Cara Meletakkan Kedua Tangan di atas Kedua Peha.


29) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 263, no. Hadith: 580. Kitab: Masjid-masjid dan Tempat-tempat Solat. Bab: Sifat Duduk di dalam Solat, dan Cara Meletakkan Kedua Tangan di atas Kedua Peha.


30) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 200, no. Hadith: 831. Kitab: Azan. Bab: Tasyahhus Ketika Akhir.


31) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 191, no. Hadith: 405. Kitab: Solat. Bab: Selawat ke atas Nabi Selepas Tasyahhud.


32) Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 263, no. Hadith: 582. Kitab: Masjid-masjid dan Tempat-tempat Solat. Bab: Salam untuk Tahlil daripada Solat ketika Mengakhirinya, dan Caranya.

33) Abu Daud Sulaiman bin al-Asy'ats al-Azdi al-Sijistani, Sunan Abi Daud, tahqiq Syu'aib al-Arnauth, jilid 2, (Beirut: Dar al-Risalah al-'Ilmiyyah, 2009), 239-240, no. Hadith: 997. Bab: Mengenai Salam.


34) Abu Daud Sulaiman bin al-Asy'ats al-Azdi al-Sijistani, Sunan Abi Daud, tahqiq Syu'aib al-Arnauth, jilid 2, (Beirut: Dar al-Risalah al-'Ilmiyyah, 2009), 238, no. Hadith: 996. Bab: Mengenai Salam. 


35) Abu 'Abd Allah Muhammad ibn Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, tahqiq Sadqi Jamil al-'Attar, (Beirut: Dar al-Fikr li al-Taba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi'), 179, no. Hadith: 736. Kitab: Azan. Bab: Mengangkat Kedua Tangan Apabila Bertakbir, Apabila Ruku' dan Apabila Bangkit.

No comments:

Post a Comment