بسم الله الرحمن الرحيم
Bilangan Solat Fardhu ada lima iaitu Zohor, Asar, Maghrib, Isya' dan Subuh. Al-Quran telah menetapkan solat itu pada waktu-waktu tertentu secara umum. Istilah yang digunakan di dalamnya membuka ruang tafsiran yang luas. Justeru penerangan yang lebih terperinci, muktamad dan jelas didapati melalui lisan dan perbuatan Rasulullah ﷺ itu sendiri selaku utusan yang diberi amanah oleh Allah ﷻ sebagai penerang kepada ayat-ayatNya. Kita akan telusuri dalil-dalil al-Quran dan hadith serta tafsiran di kalangan ahli tafsir muktabar seperti berikut:
Dalil Pertama:
Allah ﷻ berfirman:
فَإِذَا قَضَیۡتُمُ ٱلصَّلَوٰةَ فَٱذۡكُرُوا۟ ٱللَّهَ قِیَـٰمࣰا وَقُعُودࣰا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمۡۚ فَإِذَا ٱطۡمَأۡنَنتُمۡ فَأَقِیمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَۚ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ كَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ كِتَـٰبࣰا مَّوۡقُوتࣰا
Maksudnya: Maka apabila kalian telah selesai solat, maka ingatilah Allah ketika berdiri, duduk dan ketika berbaring, maka apabila kalian berasa tenang maka tunaikanlah solat, sesungguhnya solat itu satu kewajipan yang ditentukan waktunya ke atas orang-orang yang beriman.
[Surat An-Nisa' 103]
Dalil Kedua:
Allah ﷻ berfirman:
أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ لِدُلُوكِ ٱلشَّمۡسِ إِلَىٰ غَسَقِ ٱلَّیۡلِ وَقُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِۖ إِنَّ قُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِ كَانَ مَشۡهُودࣰا
Maksudnya: Dirikanlah olehmu solat ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan Solat Subuh sesungguhnya Solat Subuh itu adalah disaksikan.
[Surat Al-Isra' 78]
Dapat dilihat dari ayat ini akan kewajipan solat pada waktu-waktu tertentu secara umum. Disebabkan itu, perlunya perbahasan yang menuntut tafsiran lebih mendalam ke atas istilah-istilah berikut:
1) لِدُلُوكِ ٱلشَّمۡسِ
2) إِلَىٰ غَسَقِ ٱلَّیۡلِ
3) وَقُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِۖ
Penulis membawakan tafsiran Ibnu Kathir dalam kitabnya:
Allah Ta'ala berfirman kepada RasulNya ﷺ sebagai satu perintah kepada Baginda untuk mendirikan solat-solat yang telah diwajibkan pada waktunya:
(أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ لِدُلُوكِ ٱلشَّمۡسِ ) Sebahagiannya berkata (maksud لغروبها : (لدلوكها (ketika tenggelamnya). Yang berkata demikian adalah Ibnu Mas'ud, Mujahid dan Ibnu Zaid.
Dan telah berkata Husyaim daripada Mughirah daripada Sya'bi daripada Ibnu 'Abbas: (maksud) زوالها : دلوكها (tergelincirnya). Demikian juga diriwayatkan oleh Nafi' daripada Ibnu 'Umar. Begitu juga seperti yang diriwayatkan Malik dalam tafsirnya daripada al-Zuhri daripada Ibnu 'Umar[1]. Begitu juga Mujahid. Serta yang berkata sedemikian juga adalah al-Hassan, al-Dhahhak, Abu Ja'far al-Baqir dan Qatadah. Dan Ibnu Jarir juga memilih tafsiran ini[2], dan yang menjadi dalil ke atasnya sebagaimana yang diriwayatkan daripada Ibnu Hamid, daripada al-Hikam bin Basyir, telah berkata kepada kami 'Amru bin Qais daripada Ibnu Abi Laila, daripada seorang lelaki, daripada Jabir bin 'Abd Allah dia berkata: Aku menjemput Rasulullah ﷺ dan sesiapa yang baginda kehendaki dari para sahabatnya, lalu mereka makan di sisiku, kemudian mereka keluar ketika tergelincir matahari, maka Nabi ﷺ keluar seraya bersabda:
اخرج يا أبا بكر، فهذا حين دلكت الشمس
Maksudnya: Keluarlah wahai Abu Bakr, sekarang ini waktu tergelincir matahari.
Kemudian diriwayatkan oleh Sahl bin Bakar, daripada Abi 'Awanah, daripada al-Aswad bin Qais, daripada Nabih al-'Anzi, daripada Jabir daripada Rasulullah ﷺ, hadith yang sama.
Maka oleh sebab itu ayat ini merangkumi waktu solat yang lima. Jadi daripada firmanNya: (لِدُلُوكِ ٱلشَّمۡسِ إِلَىٰ غَسَقِ ٱلَّیۡلِ) dan ianya (maksud ظلامه : (غَسَقِ ٱلَّیۡلِ (gelapnya), dan ada yang berkata (maksudnya): غروب الشمس (tenggelam matahari), oleh itu ia bermaksud Zohor, Asar, Maghrib dan Isya'.
Dan sesungguhnya telah tsabit sunnah daripada Rasulullah ﷺ secara mutawatir daripada perbuatan dan percakapan Baginda yang memperincikan waktu-waktu ini, di mana ia telah menjadi amalan orang Islam hari ini, yang telah diambil dari generasi salaf sebagai warisan, dan satu kurun ke satu kurun, sepertimana ia telah tsabit kedudukannya. Dan kepada Allah puji-pujian.
فضل صلاة الجمع على صلاة الواحد خمس وعشرون درجة، وتجتمع ملائكة الليل وملائكة النهار في صلاة الصبح. يقول أبو هريرة: اقرؤوا إن شئتم
Dan telah berkata al-Imam Ahmad: Telah menceritakan kepada kami al-Asbat, telah menceritakan kepada kami al-A'masy, daripada Ibrahim, daripada Ibnu Mas'ud, daripada Nabi ﷺ- Juga telah menceritakan kepada kami al-A'masy, daripada Abu Salih, daripada Abu Hurairah daripada Nabi ﷺ mengenai firmanNya:
(إِنَّ قُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِ كَانَ مَشۡهُودࣰا) Baginda bersabda:
Maksudnya: Malaikat malam dan malaikat siang menyaksikannya.
(Musnad Ahmad 2/474)
Juga diriwayatkan oleh al-Tirmizi[4], al-Nasa'i, Ibnu Majah[5], ketiga-tiga mereka meriwayatkan daripada 'Ubaid bin Asbat bin Muhammad, daripada bapanya, dengannya (sanad - al-A'masy). Dan telah berkata al-Tirmizi: (Hadith ini) hasan sahih.
Dan pada lafaz dalam Sahihain (Sahih Bukhari dan Sahih Muslim), daripada jalan Malik, daripada Abu al-Zinad, daripada al-A'raj, daripada Abu Hurairah, daripada Nabi ﷺ bersabda:
Maksudnya: Bagi kamu ada malaikat siang dan malaikat malam yang silih berganti, dan mereka berhimpun ketika waktu Solat Fajar dan Solat Asar, kemudian mereka yang mendampingimu itu naik, maka Dia bertanya kepada mereka - dan sedangkan Dia lebih mengetahui perihal mereka-: Bagaimana kalian meninggalkan hama-hambaku? Maka mereka berkata: Kami tinggalkan mereka sedang mereka sedang bersolat, dan kami mendatangi mereka sedang mereka sedang bersolat.
(Muttafaqun 'Alaih)[6][7][8]
Dalil Ketiga:
Firman Allah ﷻ:
Maksudnya: Dan dirikanlah solat pada dua bahagian siang dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya kebaikan-kebaikan itu menghapuskan keburukan-keburukan, demikian itu peringatan bagi orang-orang yang beringat.
(Hadith al-Bukhari)[9]
Melalui hadith ini, kefardhuan asal solat bagi ummat Nabi Muhammad ﷺ adalah sebanyak 50 kali solat. Kerana khuatir ketidakmampuan ummat untuk menanggungnya, maka Nabi ﷺ, atas nasihat Nabi Musa 'Alaihissalam meminta keringanan dari Allah ﷻ lalu Allah ﷻ menasakhkan perintah awalnya sehingga menjadi hanya 5 kali solat fardhu sahaja. Ibnu Hajar al-'Asqalani dalam syarahnya ke atas Sahih Bukhari menukilkan kata-kata Ibnu Bathal:
"Ketahuilah kamu melihat bahawa Dia 'Azza wa Jalla menasakhkan 50 dengan lima sebelum solat dilaksanakan".[16]
Peristiwa Isra' dan Mi'raj ini berlaku sebelum peristiwa hijrah lagi tanpa khilaf dan ia menjadi dalil yang jelas tentang bilangan waktu solat fardhu lima waktu.
Rujukan:
1. Abu 'Abd Allah Malik bin Anas bin Malik bin Abi 'Amir al-Asbahi, Marwiyat al-Imam Malik bin Anas fi Tafsirihi, tahqiq Muhammad bin Rizqi bin Thurhuni, (Riyadh: Dar Muayyad li al-Nasyr wa al-Tauzi', 1995), 221.
2. Abu Ja'far Muhammad bin Jarir bin Yazid al-Tabari, Jami' al-Bayan 'an Ta'wil ay al-Qur'an, jilid 5, (Beirut: Muassasah al-Risalah, 1994), 56.
Maka oleh sebab itu ayat ini merangkumi waktu solat yang lima. Jadi daripada firmanNya: (لِدُلُوكِ ٱلشَّمۡسِ إِلَىٰ غَسَقِ ٱلَّیۡلِ) dan ianya (maksud ظلامه : (غَسَقِ ٱلَّیۡلِ (gelapnya), dan ada yang berkata (maksudnya): غروب الشمس (tenggelam matahari), oleh itu ia bermaksud Zohor, Asar, Maghrib dan Isya'.
Dan firman Allah Ta'ala : ( وَقُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِۖ) bermakna Solat Fajar.
Dan sesungguhnya telah tsabit sunnah daripada Rasulullah ﷺ secara mutawatir daripada perbuatan dan percakapan Baginda yang memperincikan waktu-waktu ini, di mana ia telah menjadi amalan orang Islam hari ini, yang telah diambil dari generasi salaf sebagai warisan, dan satu kurun ke satu kurun, sepertimana ia telah tsabit kedudukannya. Dan kepada Allah puji-pujian.
Telah berkata al-A'masy, daripada Ibrahim, daripada Ibnu Mas'ud, riwayat yang sama juga dari Abu Salih, daripada Abu Hurairah رضي الله عنه daripada Nabi ﷺ mengenai firmanNya (إِنَّ قُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِ كَانَ مَشۡهُودࣰا) Baginda bersabda:
تشهده ملائكة الليل وملائكة النهار
Maksudnya: Malaikat malam dan malaikat siang menyaksikannya.
Dan telah berkata al-Bukhari: Telah menceritakan kepada kami 'Abd Allah bin Muhammad, telah menceritakan kepada kami 'Abd al-Razzaq, telah mengkhabarkan kepada kami Ma'mar, daripada al-Zuhri, daripada Abu Salamah, juga daripada Sa'id bin Musayyab, daripada Abu Hurairah, daripada Nabi ﷺ bersabda:
فضل صلاة الجمع على صلاة الواحد خمس وعشرون درجة، وتجتمع ملائكة الليل وملائكة النهار في صلاة الصبح. يقول أبو هريرة: اقرؤوا إن شئتم
(وَقُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِۖ إِنَّ قُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِ كَانَ مَشۡهُودࣰا)
Maksudnya: Kelebihan solat berjemaah ke atas solat bersendirian 25 darjat. Dan berhimpun malaikat malam dan malaikat siang pada Solat Subuh. Berkata Abu Hurairah: Bacalah kalian jika kalian mahu: (Dan solat subuh sesungguhnya solat subuh itu adalah disaksikan)
(Sahih al-Bukhari)[3]
Dan telah berkata al-Imam Ahmad: Telah menceritakan kepada kami al-Asbat, telah menceritakan kepada kami al-A'masy, daripada Ibrahim, daripada Ibnu Mas'ud, daripada Nabi ﷺ- Juga telah menceritakan kepada kami al-A'masy, daripada Abu Salih, daripada Abu Hurairah daripada Nabi ﷺ mengenai firmanNya:
(إِنَّ قُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِ كَانَ مَشۡهُودࣰا) Baginda bersabda:
تشهده ملائكة الليل وملائكةالنهار
(Musnad Ahmad 2/474)
Juga diriwayatkan oleh al-Tirmizi[4], al-Nasa'i, Ibnu Majah[5], ketiga-tiga mereka meriwayatkan daripada 'Ubaid bin Asbat bin Muhammad, daripada bapanya, dengannya (sanad - al-A'masy). Dan telah berkata al-Tirmizi: (Hadith ini) hasan sahih.
Dan pada lafaz dalam Sahihain (Sahih Bukhari dan Sahih Muslim), daripada jalan Malik, daripada Abu al-Zinad, daripada al-A'raj, daripada Abu Hurairah, daripada Nabi ﷺ bersabda:
يتعاقبون فيكم ملائكة بلليل وملائكة بالنهار، ويجتمعون في صلاة الفجر وصلاة العصر، ثم يعرج الذين باتوا فيكم، فيسألهم - وهو أعلم بهم -: كيف تركتم عبادي؟ فيقولون: تركناهم وهم يصلون، وأتيناهم وهم يصلون
Maksudnya: Bagi kamu ada malaikat siang dan malaikat malam yang silih berganti, dan mereka berhimpun ketika waktu Solat Fajar dan Solat Asar, kemudian mereka yang mendampingimu itu naik, maka Dia bertanya kepada mereka - dan sedangkan Dia lebih mengetahui perihal mereka-: Bagaimana kalian meninggalkan hama-hambaku? Maka mereka berkata: Kami tinggalkan mereka sedang mereka sedang bersolat, dan kami mendatangi mereka sedang mereka sedang bersolat.
(Muttafaqun 'Alaih)[6][7][8]
Dalil Ketiga:
Firman Allah ﷻ:
وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ طَرَفَیِ ٱلنَّهَارِ وَزُلَفࣰا مِّنَ ٱلَّیۡلِۚ إِنَّ ٱلۡحَسَنَـٰتِ یُذۡهِبۡنَ ٱلسَّیِّـَٔاتِۚ ذَ ٰلِكَ ذِكۡرَىٰ لِلذَّ ٰكِرِینَ
Maksudnya: Dan dirikanlah solat pada dua bahagian siang dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya kebaikan-kebaikan itu menghapuskan keburukan-keburukan, demikian itu peringatan bagi orang-orang yang beringat.
[Surat Hud 114]
Istilah طَرَفَیِ ٱلنَّهَارِ (dua bahagian siang):
Ahli tafsir bersepakat bahawa bahagian siang yang pertama adalah waktu fajar dan berbeza pada bahagian yang kedua.
Al-Tabari dalam tafsirnya berkata:
''Dan telah berbeza ahli takwil dalam memberi pengertian mengenai ayat ini daripada solat-solat waktu petang (العشي), setelah bersepakat kesemua mereka bahawa yang dimaksudkn dengan solat al-ghadah (الغداة) ialah fajar".[10]
Istilah طَرَفَیِ ٱلنَّهَارِ (dua bahagian siang):
Ahli tafsir bersepakat bahawa bahagian siang yang pertama adalah waktu fajar dan berbeza pada bahagian yang kedua.
Al-Tabari dalam tafsirnya berkata:
''Dan telah berbeza ahli takwil dalam memberi pengertian mengenai ayat ini daripada solat-solat waktu petang (العشي), setelah bersepakat kesemua mereka bahawa yang dimaksudkn dengan solat al-ghadah (الغداة) ialah fajar".[10]
Ada tiga pendapat tentang bahagian kedua siang seperti yang dinukilkan oleh Ibnu Katsir[11]:
Pertama: Zohor dan Asar. Ini adalah pandangan Mujahid[12], Muhammad bin Ka'ab al-Qurazha dan Al-Dhahhak[13]. Al-Zamakhsyari berkata:
"Solat petang (العشية): Zohor dan Asar. Kerana waktu setelah tergelincir matahari adalah petang".[15]
Kedua: Maghrib. Ini adalah pandangan Ibnu 'Abbas, Al-Hasan dan 'Abd al-Rahman bin Zaid bin Aslam. Pandangan ini dipilih oleh Al-Tabari dengan alasan:
"Dan sebab kami mengatakan (ianya yang paling tepat) adalah kerana telah bersepakat kesemua (mufassirin) bahawa solat yang dimaksudkn oleh salah satu daripada bahagian siang itu adalah Solat Fajar, yang mana ianya ditunaikan sebelum terbit matahari. Jika ia adalah kesepakatan kesemuanya, maka sepatutnya solat pada bahagian satu lagi adalah Maghrib, kerana ianya ditunaikan selepas terbenamnya matahari".[14]
Ketiga: Asar. Ini juga pandangan al-Hassan, Qatadah dan al-Dhahhak.
Demikian itu pandangan ahli tafsir. Adapun dari segi zahir ayat, kita dapat melihat ada tiga waktu yang diwajibkan solat iaitu dua bahagian siang dan malam. Sebahagian mufassirin merangkumkan kelima-lima solat fardhu di dalam ayat ini, dan ada yang berpendapat ayat ini merangkumi hanya sebahagian dari solat fardhu.
Dalil Keempat:
Pertama: Zohor dan Asar. Ini adalah pandangan Mujahid[12], Muhammad bin Ka'ab al-Qurazha dan Al-Dhahhak[13]. Al-Zamakhsyari berkata:
"Solat petang (العشية): Zohor dan Asar. Kerana waktu setelah tergelincir matahari adalah petang".[15]
Kedua: Maghrib. Ini adalah pandangan Ibnu 'Abbas, Al-Hasan dan 'Abd al-Rahman bin Zaid bin Aslam. Pandangan ini dipilih oleh Al-Tabari dengan alasan:
"Dan sebab kami mengatakan (ianya yang paling tepat) adalah kerana telah bersepakat kesemua (mufassirin) bahawa solat yang dimaksudkn oleh salah satu daripada bahagian siang itu adalah Solat Fajar, yang mana ianya ditunaikan sebelum terbit matahari. Jika ia adalah kesepakatan kesemuanya, maka sepatutnya solat pada bahagian satu lagi adalah Maghrib, kerana ianya ditunaikan selepas terbenamnya matahari".[14]
Ketiga: Asar. Ini juga pandangan al-Hassan, Qatadah dan al-Dhahhak.
Demikian itu pandangan ahli tafsir. Adapun dari segi zahir ayat, kita dapat melihat ada tiga waktu yang diwajibkan solat iaitu dua bahagian siang dan malam. Sebahagian mufassirin merangkumkan kelima-lima solat fardhu di dalam ayat ini, dan ada yang berpendapat ayat ini merangkumi hanya sebahagian dari solat fardhu.
Dalil Keempat:
Kefardhuan 5 waktu solat ketika peristiwa Isra' dan Mi'raj:
قال ابن حزم وأنس بن مالك: قال النبي ﷺ: ففزض الله على أمتي خمسين صلاة، فرجعت بذلك حتى مررت على موسى فقال: ما فرض الله لك على أمتك؟ قلت: فرض خمسين صلاة. قال: فارجع إلى ربك، فإن أمتك لا تطيق ذلك. فراجعني فوضع شطرها. فرجعت إلى موسى قلت: وضع شطرها. فقال: راجع ربك، فإن أمتك لا تطيق. فراجعت، فوضع شطرها، فرجعت إليه فقال: ارجع إلى ربك فإن أمتك لا تطيق ذلك. فراجعته فقال: هي خمس وهي خمسون. لا يبدل القول لدي. فرجعت إلى موسى فقال: راجع ربك. فقلت: استحييت من ربي
Maksudnya: Berkata Ibnu Hazm dan Anas bin Malik: Rasulullah ﷺ bersabda: Maka Allah telah memfardhukan ke atas ummatku 50 solat, maka aku kembali dengan perintah tersebut sehingga aku melalui Musa maka dia berkata: Apa yang telah Allah fardhukan kepadamu ke atas ummatmu? Aku berkata: Dia telah memfardhukan 50 solat. Dia (Musa) berkata: Maka kembalilah kepada Tuhanmu, sesungguhnya ummatmu tidak mampu menanggungnya. Maka aku kembali lalu dikurangi sebahagiannya (solat). Maka aku kembali kepada Musa dan aku berkata: Dikurangi sebahagiannya. Maka dia (Musa) berkata: Kembalilah kepada Tuhanmu, sesungguhnya ummatmu tidak mampu. Maka aku kembali, lalu dikurangi sebahagiannya (solat). Kemudian aku kembali kepadanya (Musa) lalu dia berkata: Kembalilah kepada Tuhanmu, sesungguhnya ummatmu tidak mampu menanggungnya. Maka aku kembali kepadaNya (Allah) lalu dia berfirman: Ianya (solat) lima dan ianya 50. Tidak ada perubahan kata-kata di sisiku. Maka aku kembali kepada Musa lalu dia berkata: Kembalilah kepada Tuhanmu. Maka aku berkata: Aku malu dengan TuhanKu.
(Hadith al-Bukhari)[9]
Melalui hadith ini, kefardhuan asal solat bagi ummat Nabi Muhammad ﷺ adalah sebanyak 50 kali solat. Kerana khuatir ketidakmampuan ummat untuk menanggungnya, maka Nabi ﷺ, atas nasihat Nabi Musa 'Alaihissalam meminta keringanan dari Allah ﷻ lalu Allah ﷻ menasakhkan perintah awalnya sehingga menjadi hanya 5 kali solat fardhu sahaja. Ibnu Hajar al-'Asqalani dalam syarahnya ke atas Sahih Bukhari menukilkan kata-kata Ibnu Bathal:
"Ketahuilah kamu melihat bahawa Dia 'Azza wa Jalla menasakhkan 50 dengan lima sebelum solat dilaksanakan".[16]
Peristiwa Isra' dan Mi'raj ini berlaku sebelum peristiwa hijrah lagi tanpa khilaf dan ia menjadi dalil yang jelas tentang bilangan waktu solat fardhu lima waktu.
والله أعلم بالصواب
Rujukan:
1. Abu 'Abd Allah Malik bin Anas bin Malik bin Abi 'Amir al-Asbahi, Marwiyat al-Imam Malik bin Anas fi Tafsirihi, tahqiq Muhammad bin Rizqi bin Thurhuni, (Riyadh: Dar Muayyad li al-Nasyr wa al-Tauzi', 1995), 221.
2. Abu Ja'far Muhammad bin Jarir bin Yazid al-Tabari, Jami' al-Bayan 'an Ta'wil ay al-Qur'an, jilid 5, (Beirut: Muassasah al-Risalah, 1994), 56.
3. Abu 'Abd Allah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, (Beirut: Dar Ibn Kathir, 2002), 1171, no. Hadith: 4717.
4. Muhammad bin 'Isa al-Tirmizi, al-Jami' al-Kabir, jilid 5, (Beirut: Dar al-Gharab al-Islami, 1996), 204, no. Hadith: 3135.
5. Abu 'Abd Allah Muhammad bin Yazid bin Majah al-Qazwini, Sunan Ibn Majah, tahqiq Muhammad Fuad Abd al-Bawi, jilid 1, (Kaherah: Matba'ah Dar Ihya' al-Kutub al-'Arabiyyah), 220, no. Hadith: 670.
6. Abu 'Abd Allah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, (Beirut: Dar Ibn Kathir, 2002), 143, no. Hadith: 555.
7. Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 284, no. Hadith: 632. Lafaz Muslim dengan penambahan: فيسألهم ربهم.
8. Abu al-Fida' Isma'il bin 'Umar bin Kathir al-Qurasyi al-Dimasyqi, Tafsir al-Qur'an al-'Azhim, tahqiq Sami bin Muhammad al-Salamah, jilid 5, (Riyadh: Dar Tayyibah li al-Nasyr wa al- Tauzi', 1997), 101-102.
9. Abu 'Abd Allah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, (Beirut: Dar Ibn Kathir, 2002), 99, no. Hadith: 349.
10. Abu Ja'far Muhammad bin Jarir bin Yazid al-Tabari, Jami' al-Bayan 'an Ta'wil ay al-Qur'an, jilid 4, (Beirut: Muassasah al-Risalah, 1994), 317.
11. Abu al-Fida' Isma'il bin 'Umar bin Kathir al-Qurasyi al-Dimasyqi, Tafsir al-Qur'an al-'Azhim, tahqiq Sami bin Muhammad al-Salamah, jilid 4, (Riyadh: Dar Tayyibah li al-Nasyr wa al- Tauzi', 1997), 354.
12. Mujahid ibn Jabir, Tafsir al-Imam Mujahid bin Jabr, tahqiq Dr. Muhammad 'Abd al-Salam Abu al-Nail, (Mesir: Dar al-Fikr al-Islami al-Haditsah, 1989), 391.
13. Abu al-Qasim al-Dhahhak bin Muzahim al-Balkhi al-Khurasani, Tafsir al-Dhahhak, tahqiq Dr. Muhammad Syukri Ahmad al-Zawiti, jilid 1, (Kaherah: Dar al-Salam li al-Thaba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi', 1999), 455.
14. Abu Ja'far Muhammad bin Jarir bin Yazid al-Tabari, Jami' al-Bayan 'an Ta'wil ay al-Qur'an, jilid 4, (Beirut: Muassasah al-Risalah, 1994), 317-318.
15. Abu al-Qasim Mahmud bin 'Umar al-Zamakhsyari, Tafsir al-Kasyaf 'an Haqaiq al-Tanzil wa al-'Uyun al-Aqawil fi Wujuh al-Takwil, tahqiq Khalil Makmun Syiha, (Beirut: Dar al-Ma'rifah, 2009), 500.
16. Ahmad bin 'Ali bin Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari Syarh Sahih Bukhari, tahqiq 'Abd al-'Aziz bin 'Abd Allah bin Baz, jilid 1, (Riyadh: Al-Maktabah al-Salafiyyah, 2015), 463.
4. Muhammad bin 'Isa al-Tirmizi, al-Jami' al-Kabir, jilid 5, (Beirut: Dar al-Gharab al-Islami, 1996), 204, no. Hadith: 3135.
5. Abu 'Abd Allah Muhammad bin Yazid bin Majah al-Qazwini, Sunan Ibn Majah, tahqiq Muhammad Fuad Abd al-Bawi, jilid 1, (Kaherah: Matba'ah Dar Ihya' al-Kutub al-'Arabiyyah), 220, no. Hadith: 670.
6. Abu 'Abd Allah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, (Beirut: Dar Ibn Kathir, 2002), 143, no. Hadith: 555.
7. Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj al-Qusyairi al-Naisaburi, Sahih Muslim, (Riyadh: Dar Taibah li al-Nasyr wa al-Tauzi', 2006), 284, no. Hadith: 632. Lafaz Muslim dengan penambahan: فيسألهم ربهم.
8. Abu al-Fida' Isma'il bin 'Umar bin Kathir al-Qurasyi al-Dimasyqi, Tafsir al-Qur'an al-'Azhim, tahqiq Sami bin Muhammad al-Salamah, jilid 5, (Riyadh: Dar Tayyibah li al-Nasyr wa al- Tauzi', 1997), 101-102.
9. Abu 'Abd Allah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, (Beirut: Dar Ibn Kathir, 2002), 99, no. Hadith: 349.
10. Abu Ja'far Muhammad bin Jarir bin Yazid al-Tabari, Jami' al-Bayan 'an Ta'wil ay al-Qur'an, jilid 4, (Beirut: Muassasah al-Risalah, 1994), 317.
11. Abu al-Fida' Isma'il bin 'Umar bin Kathir al-Qurasyi al-Dimasyqi, Tafsir al-Qur'an al-'Azhim, tahqiq Sami bin Muhammad al-Salamah, jilid 4, (Riyadh: Dar Tayyibah li al-Nasyr wa al- Tauzi', 1997), 354.
12. Mujahid ibn Jabir, Tafsir al-Imam Mujahid bin Jabr, tahqiq Dr. Muhammad 'Abd al-Salam Abu al-Nail, (Mesir: Dar al-Fikr al-Islami al-Haditsah, 1989), 391.
13. Abu al-Qasim al-Dhahhak bin Muzahim al-Balkhi al-Khurasani, Tafsir al-Dhahhak, tahqiq Dr. Muhammad Syukri Ahmad al-Zawiti, jilid 1, (Kaherah: Dar al-Salam li al-Thaba'ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi', 1999), 455.
14. Abu Ja'far Muhammad bin Jarir bin Yazid al-Tabari, Jami' al-Bayan 'an Ta'wil ay al-Qur'an, jilid 4, (Beirut: Muassasah al-Risalah, 1994), 317-318.
15. Abu al-Qasim Mahmud bin 'Umar al-Zamakhsyari, Tafsir al-Kasyaf 'an Haqaiq al-Tanzil wa al-'Uyun al-Aqawil fi Wujuh al-Takwil, tahqiq Khalil Makmun Syiha, (Beirut: Dar al-Ma'rifah, 2009), 500.
16. Ahmad bin 'Ali bin Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari Syarh Sahih Bukhari, tahqiq 'Abd al-'Aziz bin 'Abd Allah bin Baz, jilid 1, (Riyadh: Al-Maktabah al-Salafiyyah, 2015), 463.
No comments:
Post a Comment