Friday, September 6, 2019

JAWI DAN KHAT YANG DISALAH TAFSIR




Gempar seluruh Malaysia apabila YB Dr. Maszlee Malik mengumumkan hasrat Kementerian Pendidikan untuk memperkenalkan tulisan Jawi dan Khat dalam Subjek Bahasa Melayu bagi Tahun Empat di Sekolah-Sekolah Kebangsaan dan Jenis Kebangsaan bermula 2020.

Rentetan dari itu, 12 pertubuhan pendidikan Cina dan Tamil dilaporkan media sebagai menolak keputusan KPM tersebut. Malah lebih buruk lagi ianya hampir membawa kepada satu demonstrasi jalanan baru-baru ini.

Kebebasan bersuara adalah sesuatu yang baik dan nadi bagi sesebuah negara demokrasi. Namun ianya perlu berdiri di atas asas dan alasan yang kukuh tanpa prejudis dan syak wasangka.

Melihat kepada beberapa sebab penolakan tersebut yang sebahagiannya kelihatan tidak tepat, satu pencerahan perlu diberikan agar salah faham dapat dihindari dan pada akhirnya diharap sedikit sebanyak dapat meredakan ketegangan yang ada.

Sekurang-kurangnya terdapat enam sebab penolakan yang tidak kukuh dan tersasar dari realiti sebenar pengenalan Jawi dan Khat ini iaitu ia dianggap sebagai bebanan kepada guru, bebanan kepada pelajar, tidak bertepatan dengan keperluan sebenar Bahasa Melayu, tidak merangsang kemajuan negara dan suatu gerakan Islamisasi.

Dakwaan Guru Terbeban

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Pendidikan, pengenalan Jawi dan Khat ini hanyalah sebagai satu aktiviti tambahan dalam buku teks Bahasa Melayu dan bukannya satu subjek baharu. Lantas ia tidak memerlukan kepada penambahan guru.

Pelaksanaannya juga sangat mudah iaitu hanya perlu tekap, sambung titik pada huruf jawi dan tiru semula untuk dijadikan seni khat. Ini tidak memerlukan kemahiran yang tinggi sehingga guru-guru perlu mengambil satu kursus tertentu untuk mengajarkannya kepada anak murid.

Perhatian hanyalah diberikan dari aspek seni menulis Jawi sebagai salah satu nilai estetik dalam penulisan. Ia tidak memberi penekanan tentang bagaimana memahami tulisan tersebut secara total. Jadi guru-guru tidak perlu khuatir terbeban akan hal itu.

Menteri Pendidikan juga menjelaskan bahawa aktiviti ini tidak akan dinilai dalam pemarkahan dan peperiksaan. Oleh itu, guru tidak perlu khuatir ia akan merosotkan markah dalam subjek tersebut di kalangan anak didik bukan Melayu.

Justeru, pengenalan tulisan Jawi dan Khat ini tidak wajar dilihat sebagai satu bebanan kepada para pendidik bahkan ia akan membentuk satu suasana pengajaran dan pembelajaran baharu yang santai dan menyeronokkan.

Dakwaan Pelajar Terbeban

Sepertimana yang dijelaskan oleh Prof Dr S Vijayaletchumy yang merupakan salah seorang panel penggubal kurikulum ini, hanya lima ke enam aksara yang akan diperkenalkan kepada murid. Ianya tidak sampai 1/6 daripada keseluruhan 37 abjad Jawi yang lengkap.

Beliau juga berkata bahawa perkara itu hanya akan diajar empat kali setahun dalam tempoh 10 minit terakhir sebagai bahan sokongan kemahiran bahasa sesi pengajaran Bahasa Melayu.

Tambahan lagi sepertimana kenyataan Menteri Pendidikan bahwa ianya tidak akan diambilkira dalam pemarkahan dan peperiksaan, maka ini adalah satu keringanan kepada para pelajar.

Apa tidaknya, jika sebelum ini keseluruhan 164 muka surat dalam buku teks Bahasa Melayu itu berpotensi untuk dimasukkan dalam peperiksaan, maka jumlah tersebut akan berkurangan kepada 161 muka surat. Tiga muka surat yang mengandungi pengenalan tulisan Jawi dan Khat tersebut tidak perlu diulangkaji. Dari sudut ini, amat rugi sekali apabila Kementerian Pendidikan mengambil keputusan untuk tidak mengekalkannya kepada enam muka surat seperti sebelum ini.

Begitu juga dari segi peralatan menulis seperti pen khat, pelajar dan ibu bapa tidak perlu khuatir kerana kesemuanya akan disediakan oleh Kementerian Pelajaran.

Berdasarkan apa yang telah dinyatakan di atas, maka dakwaan pelajar akan terbeban dengan aktiviti ini adalah satu tanggapan yang tidak benar dan meleset sama sekali.

Dakwaan Tidak Bertepatan dengan Pengajaran Bahasa Melayu

Bahasa Melayu merupakan salah satu identiti negara kita. Kedudukan Bahasa Melayu mendapat tempat istimewa dalam Perlembagaan Malaysia. Semua kita maklum akan hal ini.

Setiap bahasa mempunyai gaya tulisan, sejarah dan seni tersendiri. Uniknya Bahasa Melayu ini kerana ia tidak hanya diterjemah dalam bentuk Rumi, tetapi juga merangkumi tulisan Jawi. Rumi telah menjadi tulisan rasmi dalam negara kita sejak Akta Bahasa Kebangsaan 1963 diwartakan, tetapi perlu diingat bahawa Jawi merupakan tulisan yang dominan dalam Bahasa Melayu pada satu jangka masa panjang sebelum itu.

Jawi merupakan tulisan bersejarah yang tidak hanya digunakan di papan tanda jalan dan kedai, namun lebih dari itu koleksi warkah Francis Light di Muzium Perpustakaan British, perjanjian Sir Stamford Raffles dengan pihak Sultan Johor, Perjanjian Pangkor 1874 dan Pemasyhuran Kemerdekaan 1957, semua dalam tulisan Jawi.

Pasti ada yang tertanya-tanya bagaimana pula dengan khat? Secara mudahnya, khat adalah seni dalam tulisan Jawi. Jika dalam Rumi dan Cina ada seni kaligrafi, Jawi pula ada seni khat. Lalu ianya terkait secara langsung dengan tulisan Jawi dari aspek seninya.

Dengan ini, dakwaan bahawa tulisan Jawi dan Khat ini tidak bertepatan dengan pengajaran Bahasa Melayu adalah tidak benar dan perlu diteliti semula dengan lebih mendalam.

Dakwaan Tidak Merangsang Kemajuan Negara

Tulisan Jawi dan Khat adalah suatu seni yang ada nilai komersialnya tersendiri. Pengenalan tulisan yang dibuat oleh Kementerian Pendidikan ini jika diletakkan dalam neraca untung rugi, ia dilihat berpotensi menjadi salah satu faktor yang dapat menjana dan menguntungkan ekonomi negara.

Penjualan hasil seni tulisan Jawi dan Khat mungkin asing bagi masyarakat bukan Melayu. Justeru ianya boleh membuka satu lagi peluang perniagaan baru di kalangan mereka. Penjualan hasil seni ini tidak hanya boleh dikomersialkan dalam negara, tetapi ia juga boleh dikembangkan ke pasaran dunia dan pelancong luar.

Potensi dan bakat seni yang terpendam dalam diri anak-anak adalah tidak sama. Ada yang memiliki seni berpidato, menari, menyanyi, berlakon dan juga seni dalam penulisan. Sekiranya mereka diperkenalkan dengan tulisan Jawi dan seni Khat dari usia kecil, ianya dapat menjadi satu nilai tambah bagi penggemarnya yang boleh dijadikan sumber pendapatan mereka pada masa akan datang.

Justeru adalah tidak tepat jika mengatakan bahawa pengenalan tulisan Jawi dan Khat ini hanya menjadikan masyarakat kebelakang dan tidak mendatangkan apa-apa manfaat dalam memajukan negara.

Dakwaan Suatu Gerakan Islamisasi

Boleh jadi inilah punca utama yang membawa kepada penolakan tulisan Jawi dan Khat oleh sebahagian masyarakat bukan Islam. Anggapan bahawa Jawi dan Khat adalah satu gerakan Islamisasi perlu diteliti semula kebenarannya. Ia perlu dinilai dengan fakta sebenar, bukan berdasarkan emosi dan sangkaan semata-mata.

Hakikatnya, Jawi dan Khat bukanlah dakyah agama sebaliknya hanyalah sebuah seni penulisan dalam Bahasa Melayu. Ia langsung tidak berkait dengan Agama Islam. Sama seperti tulisan Latin Script, tulisan Cina dan tulisan India. Dengan erti kata lain, mengetahui tulisan-tulisan tersebut tidak akan menjadikan seseorang itu Muslim, Kristian, Hindu atau Buddha.

Seorang Muslim yang menguasai tulisan jawi tidak dikira lebih baik dan beriman berbanding Muslim yang lain. Begitu juga Muslim yang tidak tahu menulis dan membaca Jawi juga tidak dikira berdosa kerana Jawi bukanlah Islam, dan Islam bukanlah Jawi.

Bahkan seseorang yang menguasai dan memahami tulisan Jawi, tidak akan mampu membaca patah-patah perkataan dalam al-Quran, apatah lagi memahaminya. Ini kerana ia tidak berkait dengan Bahasa Arab.

Hubungan tulisan Jawi dengan Bahasa Arab adalah sama seperti Bahasa Inggeris dengan Bahasa German atau Perancis. Walaupun ketiga-tiganya menggunakan 'ABC' yang sama, tetapi ia tidak akan dapat difahami kerana bahasa yang berbeza-beza.

Justeru, dakwaan tulisan Jawi dan Khat sebagai gerakan Islamisasi adalah tidak benar sama sekali dan jauh dari realiti sebenar.

Harapan kepada Kementerian Pendidikan

Sebagai warganegara yang cintakan perpaduan, penulis ingin melihat inovasi dan transformasi dilaksanakan dengan lebih agresif lagi dalam bidang pendidikan.

Bangsa-bangsa dalam negara ini kebanyakannya telah dipisahkan oleh blok-blok aliran pendidikan yang berbeza sejak sekolah rendah lagi. Ini tidaklah salah kerana nenek moyang kita dahulu telah bersetuju untuk meraikan bahasa ibunda masing-masing.

Cumanya tampak satu ketempangan apabila anak-anak daripada sekolah rendah yang pelbagai ini disatukan di sekolah menengah, universiti atau di tempat kerja yang sama. Perpaduan yang diharapkan tidak dapat direalisasikan sepenuhnya.

Namun ini tidaklah bermakna perlu memansuhkan sekolah vernakular dan aliran agama. Satu inisiatif dan dasar perlu dirangka agar pelajar-pelajar ini dapat mengadaptasi budaya-budaya lain sejak di bangku sekolah rendah lagi.

Tak kenal maka tak cinta. Untuk mengenali budaya lain seharusnya bermula dengan perkara asas sesebuah bangsa iaitu tulisan dan bahasa. Pengenalan tulisan Jawi dan Khat ini dilihat sebagai satu titik mula yang baik dalam mengenali budaya masyarakat Melayu dengan lebih mendalam oleh bangsa-bangsa lain.

Begitu juga diharapkan agar suatu masa nanti, Kementerian Pendidikan juga akan merangka tulisan Cina dan Tamil sebagai aktiviti tambahan di sekolah-sekolah kebangsaan dan agama yang rata-ratanya didominasi oleh bangsa Melayu.

Akhirnya, penulis berharap agar penulisan ini dapat meredakan ketegangan antara kaum yang sedang hangat dibangkitkan. Isu tulisan Jawi dan Khat ini perlu dilihat dari kerangka perpaduan, bukan dari kaca mata permusuhan sesama kita.

No comments:

Post a Comment