Tuesday, September 10, 2019

WAJARKAH SOKONG KEMPEN BUY MUSLIM-MADE FIRST?



Umat Islam di Malaysia sedang mengadakan kempen besar-besaran yang dinamakan Buy Muslim-made First Campaign (BMF) yang dilancarkan NGO Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) dan Koperasi al-Hilal Berhad (Kohilal).
Kempen ini menerima kritikan hebat daripada kepimpinan utama negara, ahli politik dan juga masyarakat awam.

Lalu timbul persoalan, wajarkah Kempen 'Buy Muslim-made First' ini disokong?

Untuk mendapatkan kepastian, mari kita pecahkan persoalan-persoalan pokok mengenai kempen ini agar pada akhirnya, satu kesimpulan holistik dapat dicapai.

1) Apakah tujuan sebenar BMF ini?

Sesuai dengan nama kempen ini, BMF bertujuan untuk memberi kesedaran dalam komuniti masyarakat Muslim untuk mengutamakan produk keluaran Muslim di pasaran dalam negara khususnya.

Ia juga bertujuan untuk meningkatkan kedudukan ekonomi orang Islam yang dilihat jauh terkebelakang berbanding orang bukan Islam.

Selain itu, matlamat BMF juga adalah untuk menggalakkan peniaga-peniaga Muslim agar lebih berdaya saing dalam mengeluarkan produk yang lebih banyak dan ke arah menjadi peneraju dalam setiap industri.

2) Adakah BMF ini melarang membeli produk non-Muslim?

Tidak. Sebab itu ia dinamakan sebagai 'Buy Muslim-made First', bukannya 'Buy Muslim-made Only'.

Perlu diingat bahawa perkara yang ditekankan dalam kempen ini adalah mengutamakan keluaran Muslim tanpa memboikot keluaran bukan Muslim.

3) Adakah BMF akan menjejaskan perpaduan kaum?

Ia perlu dilihat dalam kerangka makna sebenar kempen ini. Ia langsung tidak menyentuh isu perkauman.

Sebaliknya penekanan hanya diberikan untuk menyokong produk Muslim. Dengan erti kata lain, apa sahaja bangsa yang beragama Islam adalah termasuk dalam seruan kempen ini.

4) Adakah BMF akan menjejaskan keharmonian antara agama?

Tidak sama sekali kerana kempen ini berasaskan perasaan kasih sayang dan sikap saling bantu membantu sesama komuniti Muslim, bukan atas dasar kebencian kepada penganut agama lain.

Kempen ini juga bukanlah suatu paksaan. Tiada istilah haram membeli barangan daripada bukan Muslim selagi ianya tidak bertentangan dengan syariat.

Maka isu perbalahan antara agama tidak wajar dikaitkan dengan kempen ini.

5) Apa perlunya mengutamakan produk Muslim berbanding yang lain?

Adalah penting untuk mengutamakan produk Muslim kerana Islam menggesa umatnya untuk saling bantu membantu dalam perkara kebaikan. Ia termasuklah dalam membantu meningkatkan ekonomi sesama Muslim.

Ia juga penting dalam memelihara kebajikan masyarakat Muslim. Ini kerana sebahagian wang yang disalurkan kepada peniaga-peniaga Muslim akan diinfakkan sebagai zakat.

Zakat inilah yang akan membantu dan menaiktaraf ekonomi golongan yang memerlukan antaranya fakir dan miskin yang jumlah besarnya adalah daripada kalangan orang Islam sendiri.

Penting untuk menyedari bahawa masyarakat Muslim mendominasi peratus terbesar jumlah penduduk negara ini. Namun kedudukan ekonomi mereka adalah tidak setanding dengan jumlah tersebut. Ramai juga yang miskin dan serba kekurangan.

Ini disebabkan oleh kurangnya kesedaran dalam komuniti Muslim untuk 'aware' dengan produk Muslim.

Mereka telah membantu produk bukan Muslim dalam jangka masa yang begitu lama sehingga masyarakat bukan Muslim jauh mendahului mereka.

Ia tidaklah salah dan tidak pula bermaksud perlu memboikot non-Muslim. Namun hal ini menyebabkan wujud ketidakimbangan ekonomi yang ketara.

Oleh itu, kempen ini penting bagi mengimbangi kembali jurang ekonomi antara Muslim dan non-Muslim dan membela nasib mereka yang memerlukan.

6) Bagaimana jika BMF ini akan memberi kesan kepada masyarakat bukan Islam untuk meminggirkan produk keluaran Muslim?

Tidak dinafikan BMF ini mungkin boleh mendatangkan kesan tersebut jika kempen ini disalah tafsir dan tidak difahami secara benar dan menyeluruh oleh masyarakat bukan Islam.

Membuat satu-satu keputusan untuk membeli barangan dari siapa itu adalah pilihan pengguna dan tidak menyalahi mana-mana perundangan negara.

Sama juga kempen untuk membela ekonomi sesebuah kominiti yang dilihat jauh kebelakang tidaklah menyalahi mana-mana aturan dan etika hidup kemasyarakatan.

Kerajaan juga sejak dahulu ada membuat dasar-dasar yang memberi keutamaan kepada memperkasa ekonomi orang Melayu yang dilihat jauh ketinggalan akibat dasar pecah dan perintah oleh penjajah Inggeris dahulu seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Maka ini dilihat tidaklah berbeza dengan matlamat kempen ini diadakan iaitu untuk meningkatkan tahap ekonomi orang Islam yang jauh ketinggalan dengan memberi sokongan kepada produk-produk keluaran mereka.

7) Kesimpulan

Atas jawapan-jawapan di atas dapatlah disimpulkan bahawa kempen 'Buy Muslim-made First' wajar disokong.

Dalam masa yang sama, adalah amat tidak wajar untuk menyokong kempen boikot barangan bukan Muslim kerana selain tiada asas dalam agama, ia juga membakar api perkauman dan menjejaskan keharmonian sesama kaum dan agama.

Kedua kempen BMF dan boikot ini perlu dibezakan dan tidak disalah erti lagi.

No comments:

Post a Comment